De Tweede Kamer wil in debat met minister Dijsselbloem over de versterking van het economisch bestuur binnen de eurozone. Een verzoek van GroenLinks-Tweede Kamerlid Jesse Klaver daartoe werd unaniem gesteund. Maandag zei Eurogroep-voorzitter Jeroen Dijsselbloem bij de presentatie van een rapport van de Oeso over de eurozone, dat hij vindt dat het bestuur binnen de eurozone offensiever en dwingender moet.

Klaver: “Ik was blij verrast met de uitspraken van de minister van Financiën. GroenLinks pleit al veel langer voor een sociaaleconomisch bestuur van de eurozone dat verder kijkt dan begrotingstekorten en overheidsschulden alleen.”

De VVD heeft aangegeven weinig te voelen voor verandering van de manier waarop de eurozone bestuurd wordt. Klaver wil van de minister van Financien dan ook horen of hij slechts lippendienst bewezen heeft, of dat hij daadwerkelijk de ruimte krijgt van de coalitie zich hiervoor hard te maken in Europa. Dat zou volgens hem een koerswijziging betekenen voor het kabinet. De Europese leiders hebben volgens Klaver hun prioriteiten niet op orde.

Klaver: “Europese ministers lijken meer bezorgd over een begrotingstekort van 3,1 procent dan over de ruim 25 procent werkloosheid in landen als Spanje en Griekenland. Maar een muntunie kan niet overleven zonder gemeenschappelijk sociaaleconomisch beleid. Willen we het vertrouwen in Europa herstellen dan moeten we toe naar een bestuur dat een functionerende Europese arbeidsmarkt, goede huisvesting en sociale voorzieningen minstens zo belangrijk vindt als het terugdringen van begrotingstekorten. Dat vraagt echter wel om een flinke koerswijziging van het kabinet.”