GroenLinks wil dat mensen meer te zeggen krijgen over hun zorg. Tweede Kamerlid Linda Voortman en Meppeler lijsttrekker Hans Kuipers presenteren vandaag een plan om dat te bereiken.

De komende jaren wordt er als het aan het kabinet ligt miljarden bezuinigd op de zorg aan huis. Zo dreigt de huishoudelijke zorg voor 40 procent gekort te worden en de dagbesteding voor 25 procent. GroenLinks vindt deze bezuinigingen idioot hoog en kortzichtig.

Linda Voortman: "Wanneer je wil dat mensen langer thuis kunnen wonen is bezuinigen op de zorg aan huis dom. Daar jaag je mensen juist de duurdere instellingszorg mee in." GroenLinks wil dan ook dat het kabinet in plaats van te bezuinigen op deze zorg kijkt naar bezuinigingsmogelijkheden op medicijnprijzen, salarissen van zorgbestuurders en overheadkosten.

Met deze bezuinigingen en het overhevelen van zorg is het volgens GroenLinks extra belangrijk dat mensen meer te zeggen krijgen over hun zorg, zodat deze aansluit bij hun wensen. Voortman stelt daarom voor dat het rijk ervoor zorgt dat mensen altijd een beroep kunnen doen op onafhankelijke clientenondersteuning. In het Herfstakkoord bezuinigen PvdA VVD Cu SGP en D66 hier juist op.

Verder wil GroenLinks dat mensen nadrukkelijk betrokken worden bij hun zorg. GroenLinks-lijsttrekker Hans Kuipers: "Burgers worden tot nu toe nauwelijks betrokken bij de zorg. Gemeenten, zorgverzekeraars en zorginstellingen beslissen over de hoofden van de mensen om wie het gaat. In Meppel gaan wij daarom voorstellen dat er een onafhankelijke ombudsman zorg komt. Wanneer je klachten hebt helpt die je dan om je recht te halen. En we willen dat wanneer je een keukentafelgesprek met de gemeenten hebt dat je dan zelf mag bepalen wie je meeneemt, zodat je er niet alleen voor staat. Op die manier staan mensen sterker en kunnen ze beter voor zichzelf opkomen."