In Leiden, Breda en Leeuwarden parkeren schone auto's binnenkort gratis ofgoedkoper. Femke Halsema heeft dit vandaag bekend gemaakt op campagne in Leeuwarden. GroenLinks wil dat het rijden met schone auto's wordt gestimuleerd. Dit is nodig in de strijd tegen klimaatverandering en luchtvervuiling insteden.

GroenLinks-wethouders in drie middelgrote steden laten vandaag weten alle voorbereidingen te treffen om gratis of goedkoper parkeren voor schone auto's in het voorjaar 2007 in te voeren. Begin volgend jaar treedt naar verwachting een wet in werking die gedifferentieerde parkeertarieven mogelijk maakt. Op initiatief van GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak bereidt het kabinet momenteel deze wetswijziging voor. Hiermee wordt het voor gemeenten mogelijk om het parkeren van schone auto's gratis of goedkoper te maken.

De milieuwethouders John Steegh (Leiden), Yvonne Bleize (Leeuwarden) en Wilbert Willems (Breda) gaan de komende maanden voorbereidingen treffen om de overstap naar schone auto's financieel te stimuleren. In Leeuwarden kunnen de eerste 40 autobezitters die overschakelen naar duurzame brandstoffen een jaar lang gratis parkeren en krijgen zij een bonus van 1.000 euro.

Schone auto's met bijvoorbeeld een hybride aandrijving kennen een CO2-uitstoot die slechts 1/3 is van de gemiddelde auto. GroenLinks wil dat autobezitters gestimuleerd worden om voor een schone auto te kiezen. Dat kan door parkeren voor schone auto's goedkoper te maken. Vrijdag jl. liet eurocommissaris Dimas (Milieu) weten te komen met wettelijke CO2-normen voor auto's. Autofabrikanten hadden Brussel enkele jaren geleden al toegezegd dat auto's minder CO2 houden uitstoten. Maar de belofte wordt niet erg nageleefd. GroenLinks denkt dat naast wettelijke regels financiële prikkels nodig zijn om snel over te schakelen naar schoon vervoer.