Minister Eurlings looft de aandacht die de Telegraaf deze week besteedt aan de 'gigantische fileproblemen in ons land'. GroenLinks wil van hem weten of hij net zo 'blij' is met de oproep van NS-topman Aard Veenman om 8 miljard euro extra te investeren in het spoor. Met de NS zijn wij van mening dat daarmee ook echt wat aan de files kan worden gedaan. Meer dan de heilloze weg van als maar meer asfalt.

Schriftelijke vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer & Waterstaat over de oproep van de NS 8 miljard euro extra te investering in het spoor, d.d. 29 augustus 2007

1. Wat is uw oordeel over het pleidooi van de president-directeur van de NS Aard Veenman om de komende tien jaar in totaal 8 miljard euro extra vrij te maken voor investeringen in het spoor? (ANP, 28-8-’07)

2. Deelt u zijn mening dat dit bedrag nodig is om de vijftig belangrijkste knelpunten op het spoor in Nederland op te lossen en dat daarmee ‘het spoorvervoer een verschil kan maken in het wegeninfarct’?

3. Mag ik er van uitgaan, dat u minstens zo blij bent met de oproep van Ad Veeman als dat u ‘blij bent met de aandacht’ die dagblad de Telegraaf deze week besteedt aan de ‘gigantische fileproblemen in ons land’. (Telgraaf, 29-8-07)

4. Bent u met mij van mening dat de extra investering van 100 miljoen euro per jaar die het kabinet uittrekt voor het spoor erg schril afsteekt tegenover de 800 miljoen euro die de komende tien jaar jaarlijks extra nodig is?

5. Welke concrete inspanningen gaat u ondernemen om extra middelen te vinden voor investeringen in het spoor?

6. Bent u bereid een vergelijkend onderzoek te laten verrichten door NMP & CPB naar de vraag of het vanuit milieuoogpunt én filebestrijding beter is om bijvoorbeeld 1 miljard euro extra te investeren in verbetering op het spoor dan het te besteden aan de aanleg van meer asfalt?

7. Wanneer ontvangt de Kamer de door u tijdens het 100-dagendebat toegezegde onderbouwing van het besluit om de kilometerheffing gefaseerd in te voeren?

8. Op welke termijn komt u met concrete voorstellen over de (gefaseerde) invoering van de kilometerheffing?