GroenLinks wil dat de Commissie Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (de commissie Stiekem) fundamenteel wordt hervormd. GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman: “Deze commissie leent zich niet voor quick wins of houtje-touwtje oplossingen. We moeten de tijd nemen om serieus na te denken over hoe wij de democratische controle op onze inlichtingendiensten vorm geven.”

GroenLinks wil dat er wordt nagedacht over precieze omschrijvingen van wat er wel en vooral ook niet in de commissie wordt besproken. Voortman: “Het kabinet grijpt bijvoorbeeld vaak naar het excuus dat informatie de modus operandi van diensten raakt terwijl landen om ons heen daar veel minder snel naar verwijzen.” Daarnaast moet de regel ‘eens geheim, altijd geheim’ tegen het licht worden gehouden.

Volgens GroenLinks valt er nog veel winst te behalen door de ondersteuning van de leden in de commissie te verbeteren. Voortman: “Er gaan stemmen op om de fractievoorzitters in de commissie te laten vervangen door de woordvoerders Binnenlandse Zaken. De problemen met de commissie inlichtingen- en veiligheidsdiensten zijn fundamenteler van aard. Die los je niet op door met de poppetjes te schuiven.” Door de commissieleden bijvoorbeeld eigen onderzoeksbudget te geven kunnen zij hun controlerende taak écht verbeteren.