Wie kan er beter nadenken over problemen rondom jeugdwerkloosheid dan jongeren zelf? Gisteren hebben verschillende jongeren meegedaan aan een competitie waarin ze hun oplossingen presenteerden om jeugdwerkloosheid te bestrijden. Het aantal jongeren dat geen baan heeft is een groot probleem in Nederland en Europa.

GroenLinks wil voorkomen dat jongeren voor de rest van hun loopbaan een achterstand hebben omdat ze nu geen kans krijgen. Om niet over maar mét jongeren te praten, heeft Bram van Ojik een aantal jongeren uitgenodigd voor een ‘Werklab’ competitie in de Tweede Kamer. GroenLinks gaat zich sterk maken voor het winnende idee.

Aanwezig waren vertegenwoordigers van jongerenvakbonden, studenten, jongeren die op zoek zijn naar een baan en jongeren die succesvolle initiatieven hebben opgezet om jongeren naar werk te begeleiden.  Vol vuur gingen ze in groepjes aan de slag om aan het eind van de dag hun ideeën te presenteren.

De inspirerende bijeenkomst leverde een vijftal voorstellen op voor de problemen waar de jongeren mee te maken krijgen in hun zoektocht naar een baan of de voorbereiding daarop. De jury met als voorzitter Bram van Ojik koos ‘het reguleren van stages’.

Bram van Ojik: “Veel jongeren lopen na hun studie stage, zonder dat ze hier iets van opsteken of perspectief krijgen op betaald werk. Voor werkgevers is het te makkelijk om werkloze jongeren aan te nemen als stagiair zonder ze iets terug te kunnen bieden. Dat is in het nadeel van de stagiair en voor de betaalde die werknemer die zo verdrongen wordt. Ik wil snel met voorstellen komen om de positie van stagiairs te verbeteren.”