Fractievoorzitter Bram van Ojik wil dat minister Asscher feller gaat optreden tegen uitbuiting van jonge werklozen. “Te veel jongeren doen regulier werk gratis. Ik vind dat uitbuiting”, aldus Van Ojik. Hij wil striktere regels voor werkervaringsplaatsen en een strenger optreden van de Arbeidsinspectie.

Van Ojik: “Wat uitbuiting is, moet je ook uitbuiting noemen. Jongeren die onbetaald werk doen, zonder dat daar een redelijke vergoeding of perspectief op een baan tegenover staat, worden gewoon uitgebuit. De Arbeidsinspectie moet daar beter op gaan toezien en het kabinet moet nu echt maatregelen gaan nemen om meer betaalde banen voor jongeren te scheppen.”

Van Ojik werd op deze nieuwe trend onder werkgevers gewezen door de jongeren die hij sprak tijdens een Werklab dat hij onlangs organiseerde. Hij wilde niet over maar mét jongeren praten over oplossingen voor de jeugdwerkloosheid. Hij beloofde hen het probleem onder de aandacht van minister Asscher te brengen.

Tijdens het Werklab kwamen verschillende casussen langs. Bijvoorbeeld jongeren die voor 16 uur worden betaald, maar geacht worden 32 uur te werken. Jongeren die wel de ene na de andere stage krijgen aangeboden, maar niet een betaalde baan. Of jongeren die, nadat ze zijn afgewezen voor een betaalde baan, dezelfde functie wel gratis mogen komen vervullen.

Van Ojik: “Ik maak me zorgen over deze trend. We moeten uitkijken dat eerst een tijd onbetaald werk doen niet de nieuwe norm wordt voor starters op de arbeidsmarkt. Daarom stel ik voor dat er striktere regels komen voor werkervaringsplaatsen: er moet een redelijke vergoeding zijn, de periode moet in tijd beperkt zijn en het moet leiden tot een betere positie op de arbeidsmarkt.”

Van Ojik wil verder dat de Arbeidsinspectie de omvang van deze trend in kaart brengt, toegankelijker wordt voor jongeren die klachten hebben en strenger gaat toezien op de regels. Hij zal zijn voorstellen doen tijdens het debat over het Arbeidsmarktbeleid op 4 juni.