Wetsvoorstel hervorming kindregelingen bevat fout, Asscher vindt oplossen 'te lastig'.

Eén van de primaire taken van de Eerste Kamer is het toetsen van de kwaliteit van wetgeving. Daarom wijst senator Thissen nogmaals op de afwijkende definitie 'alleenstaande ouder' van het wetsvoorstel hervorming kindregelingen ten opzichte van andere wetgeving. “Het is raar dat één overheid verschillende definities van dezelfde term hanteert,” zegt Thissen.

Oplossen te lastig
“Het is nog vreemder,” zo vervolgt Thissen, “dat Asscher in de Eerste Kamer antwoordt dat hij het niet wil oplossen omdat het te lastig zou zijn. Asscher denkt dat zijn ambtenaren het probleem niet kunnen oplossen en gooit het daarom over de schutting van burgers en gemeenten.” Thissen doelt hiermee op de oplossing van Asscher om het probleem via de Bijzondere Bijstand op te lossen. “Daarmee moeten alleenstaande ouders een extra aanvraag indienen om de extra koopkrachtdaling van 15%  te compenseren en die aanvragen moeten ook weer allemaal beoordeeld en uitbetaald worden. Het is bovendien een tijdelijke oplossing voor één jaar en nog fundamenteler: Asscher kan gemeenten niet dwingen om deze bijzondere bijstand te verlenen en daarmee vervalt het recht op deze toeslag. Dat is juist voor zulke kwetsbare gezinnen zorgelijk; het leidt tot grotere armoede onder kinderen."

Motie
VNG, MO Groep en Divosa stuurden eerder tevergeefs een brief aan de Minister, waarin zij vragen om een passende oplossing. Omdat de Minister hier niet in mee wil gaan, heeft Thissen een motie ingediend. Hij ziet haalbare oplossingen, bijvoorbeeld via de Wet werk en bijstand, die momenteel ook in behandeling is in de Eerste Kamer. “Ook daar roep ik de Minister nogmaals op het probleem in de kern en structureel op te lossen. Ik hoop dat gedoogpartij CU en gezinspartij CDA mij hierin steunen, maar ook de VVD zou zich moeten kunnen vinden in minder bureaucratische rompslomp."

Op dinsdag 24 juni is de motie door de Eerste Kamer verworpen. O.a. PvdA en CDA stemden tegen.