GroenLinks is verbaasd en verbolgen over het onderzoek dat minister Eurlings gaat laten doen naar de mogelijkheid alsnog een autotunnel te graven langs het Naardermeer. Het is in strijd met alles wat de minister de afgelopen maanden heeft gezegd over zijn ambitie om het eindeloze gedraal rond de aanleg van infrastructuur aan te pakken.

Wat nou tempo maken? Wat nou knopen hakken? Wat nou stoppen met eindeloos onderzoek doen en op zaken terug komen? De minister opent een achterhoedegevecht waarmee niets en niemand iets te winnen heeft, behalve één bouwbedrijf.

De prachtige natuur in de Gein- en Vechtstreek en rond het Naardermeer is GroenLinks heilig. Een tunnel met de in- en uitritten, schoorstenen en luchtverversers die daarbij horen tast dat landschap onherroepelijk aan. De tweede Kamerfractie van GroenLinks is evenmin voorstander het verbreden van de bestaande infrastructuur, omdat daar tienduizenden mensen langs wonen. Ook draagt het extra verkeer dat door de geplande wegverbreding wordt aangetrokken flink bij aan de uitstoot van broeikasgassen.

GroenLinks wil toekomstvaste plannen om de regio bereikbaar te houden, die mens en milieu sparen. Vorige week nog bekritiseerde de commissie voor de MER de kabinetsplannen, omdat deze geen rekening houden met mogelijke positieve effecten van de kilometerheffing. De OV plannen kunnen veel sneller en ambitieuzer worden uitgevoerd. Ook verwacht GroenLinks veel heil van gespreide werktijden en thuiswerken.

Kees Vendrik