Minister Cramer wil vier nieuwe kolencentrales toestaan om stroom te exporteren. GroenLinks vindt dit onacceptabel. Stroomopwekking met kolen is de vuilste manier die er bestaat. Deze kolencentrales stoten bijna evenveel broeikasgassen uit als alle Nederlandse auto’s samen. Volgende week houdt de Kamer op initiatief van GroenLinks een spoedoverleg.

Minister Cramer (VROM) schrijft vandaag aan de Tweede Kamer dat er vier kolencentrales bij zullen komen. Deze nieuwe kolencentrales brengen een enorme slag toe aan de klimaatdoelen van het kabinet. Ook wordt de lucht er viezer door, wat een bedreiging is voor bijvoorbeeld astmapatiënten. Het is zeer teleurstellend dat de bouw van vier nieuwe kolencentrales één van de eerste grote beleidsbeslissingen van minister Cramer is. Waarom is dat niet de bouw van vier grote windmolenparken? Het contrast tussen woorden en daden wordt zo wel pijnlijk groot.

Het is extra wrang dat de nieuwe kolencentrales zijn bedoeld om stroom te kunnen exporteren. Nederland is al één van de meest vervuilde landen ter wereld en kiest nu voor de vuilste manier van stroomopwekking, niet voor eigen gebruik maar voor commerciële exportbelangen.

De minister schrijft in haar brief dat CO2-opslag en het CO2-emissiehandelssysteem de vervuiling door de kolencentrales kunnen verzachten. Volgens haar liggen de oplossingen in de toekomst, maar daarvoor biedt ze geen enkele garantie. Vier nieuwe kolencentrales zijn straks een voldongen feit. Het zet de hele energiediscussie op het verkeerde been: de minister moet drie stappen naar voren zetten, maar zet een flinke stap naar achteren. In het Kamerdebat volgende week zal GroenLinks pogen een Kamermeerderheid te mobiliseren om te bouw tegen te houden.

Wijnand Duyvendak