Groenlinks lanceert vandaag een initiatiefwet voor een 'Kolenbelasting'. Aanleiding voor het voorstel is de aangekondigde bouw van vijf nieuwe kolencentrales. Deze nieuwe 'Kolenbelasting' is de meest effectieve en juridische haalbare manier om een beperking van de CO2-uitstoot door kolencentrales, nieuwe en bestaande, te bereiken. Het Milieu- en Natuurplanbureau berekende dat met deze nieuwe belasting de CO2-uitstoot door kolencentrales zeer fors zal dalen.

Het wetsvoorstel is in lijn met een advies van ECN en MNP naar aanleiding van het Werkprogramma Schoon en Zuinig en de onlangs gepubliceerde duurzaamheidsverkenning.

Groenlinks is optimistisch gestemd over de kansen voor het wetsontwerp om uiteindelijk een meerderheid te halen. Het is zo vormgegeven dat steun van de coalitiepartners PvdA en CU kansrijk is, en ook steun van de VVD is goed mogelijk.

GroenLinks heeft zich van het begin af aan fel verzet tegen de plannen om vijf nieuwe vuile kolencentrales te bouwen in Nederland. Vijf van deze kolencentrales stoten net zo veel CO2 uit als alle auto’s in Nederland samen. De uitstoot van CO2 zou in één klap met tien procent toenemen, waar een vermindering met dertig procent nodig is.

Het kabinet legt de komst van nieuwe kolencentrales geen strobreed in de weg. Het heeft geweigerd met nieuwe wetgeving ertegen te komen. Het vraagt van de kolenproducenten slechts een ‘inspanningsverplichting’ de kolen zo schoon mogelijk te verbranden. GroenLinks vindt deze vrijblijvendheid ongepast. Maximale inspanningen zijn nodig. Compleet verbod op kolencentrales of de verplichting de CO2 op te slaan zijn juridisch helaas onmogelijk. Maar met deze Kolenbelasting kan bijna een vergelijkbaar effect worden bereikt. Het wordt eenvoudigweg onrendabel een vuile kolencentrale te exploiteren. Na invoering van de kolenbelasting is de exploitatie alleen winstgevend te maken wanneer zeer veel schone en duurzame biomassa wordt bij gestookt, of de CO2 ondergronds kan worden opgeslagen. Het is zeer waarschijnlijk dat investeerders in het licht van de Kolenbelasting van de voorgenomen bouw af zullen zien.

Het initiatiefvoorstel is feitelijk een aanvulling op het Europese systeem van emissiehandel. Deze aanvulling is nodig omdat nu nog onduidelijk is hoe het Europese handelssysteem na 2012 uitpakt: of emissierechten dan worden geveild of gratis weggegeven, en wat de prijs van de emissierechten worden. De beslissingen om te investeren in kolencentrales worden echter nú genomen. Dit bepaalt voor decennia de CO2-uitstoot in Nederland. Het wetsvoorstel geeft de kolencentrales zekerheid dat CO2 uitstoten na 2012 minstens 50 euro per ton gaat kosten.

Het vandaag naar buiten gebrachte voorstel wordt eerst aan maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven toegestuurd voor commentaar. Dit commentaar wordt verwerkt in het definitieve wetsvoorstel. Dat zal begin 2008 voor advies worden toegestuurd aan de Raad van State, waarna de Tweede Kamer het in behandeling kan nemen.

Lees de Initiatiefwet Beperking Emissie kolencentrales
Lees de Publiekssamenvatting van de Initiatiefwet

Wijnand Duyvendak