Thuiswerken of op flexibele tijden werken? Dat wordt makkelijker door de initiatiefwet van Linda Voortman (GroenLinks) en Eddy van Hijum (CDA). Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde vandaag voor de wet flexibel werken die het voor werknemers makkelijker moet maken om werk en zorg te combineren.

Uiteraard kan niet in iedere functie flexibel worden omgegaan met werktijden of de plaats waarop er gewerkt wordt. Voor een werknemer in de horeca is dat anders dan voor een beleidsambtenaar. De wet flexibel werken regelt dat een werkgever een verzoek buiten reguliere kantoortijden te werken alleen kan afwijzen om zwaarwegende bedrijfsredenen. Ook een verzoek tot thuiswerken kan alleen gemotiveerd kan worden afgewezen. Een simpel ‘zo-doen-we-dat-hier-niet’ volstaat dus niet.

De wet flexibel werken werd in 2010 geschreven door Ineke van Gent en CDA-Kamerlid Eddy van Hijum. Sinds 2012 heeft Linda Voortman de behandeling van Van Gent overgenomen en de wet door de Tweede Kamer geloodst. GroenLinks, CDA, SP, PvdD, 50plus, D66, ChristenUnie en de PvdA stemden voor de wet.

Voortman: “Dit is een belangrijke stap om het voor mensen beter mogelijk te maken om werk en privé te combineren. Deze wet geeft werknemers meer rechten, maar moet ook helpen een cultuuromslag te bewerkstelligen zodat het normaler wordt om op flexibele tijden te werken, of thuis te werken.”

Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.