GroenLinks wil van minister Eurlings weten welke financiële risico’s het Rijk loopt nu het Rotterdamse Havenbedrijf ervoor kiest al te beginnen met de aanleg van de Maasvlakte, terwijl de juridische procedures die belanghebbenden hebben aangespannen nog in volle gang zijn. GroenLinks is überhaupt geen voorstander van het creëren van extra havencapaciteit, maar vindt het onverantwoord nu al te beginnen. “Straks zet de rechter een streep door de plannen, omdat ze in strijd zijn met de regels voor luchtkwaliteit en blijken we het geld nu letterlijk in zee te hebben gestort’, zegt Kees Vendrik. ‘En wie draait dan voor de kosten op?

GroenLinks wil exact van minister Eurlings weten op welke wijze het Rijk, dat mede-aandeelhouder van het Havenbedrijf Rotterdam is, financieel betrokken is bij het project. Bovendien wil zij weten welke werkzaamheden er op stapel staan in de periode dat er onzekerheid bestaat over de juridische houdbaarheid van de plannen. GroenLinks verwacht dat alle procedures nog wel een jaar kunnen duren.

De tweede Maasvlakte zorgt voor een enorme toename van de uitstoot van broeikasgassen en ongezonde uitlaatgassen van zeeschepen en vrachtwagens. Vendrik: ‘Nederland moet eens leren haar centjes op een schone manier te verdienen in plaats van met het slepen met dozen”.

Kamervragen van het lid Vendrik aan minister Eurlings over aanleg van de Tweede Maasvlakte (ingezonden 1 september 2008).

1. Klopt het dat het Havenbedrijf begonnen is met de aanleg van de tweede Maasvlakte? 1)

2. Klopt het dat er een juridische procedure loopt van belanghebbenden tegen de wijziging van het bestemmingsplan voor de bestaande Maasvlakte bij de bestuursrechtbank in Rotterdam?

3. Klopt het dat de provincie Zuid Holland nog een definitief besluit moet nemen t.a.v. de bedenkingen die door belanghebbenden zijn ingediend tegen het bestemmingsplan voor de tweede Maasvlakte? Acht u het waarschijnlijk dat (enkele van) deze bezwaarmakers hun procedure zullen voortzetten bij de Raad van State?

4. Kunt u aangeven hoe lang de procedures die door belanghebbenden zijn aangespannen of kunnen worden aangespannen tegen de bestemmingsplannen die de aanleg van de tweede Maasvlakte en het gebruik daarvan mogelijk maken maximaal kunnen gaan duren?

5. Welke werkzaamheden worden er in deze periode verricht?

6. Wordt er bij deze werkzaamheden schade aan de natuur aangericht? Zo ja, in hoeverre is deze schade te herstellen als een uitspraak van de Raad van State en/of de rechtbank Rotterdam zou betekenen dat het project niet afgerond kan worden?

7. Welke kosten zijn er gemoeid met de werkzaamheden die worden verricht in de periode dat er onzekerheid bestaat over de vraag of de benodigde bestemmingsplannen al dan niet definitief goedgekeurd worden door de rechter?

8. Kunt u uiteen zetten op welke wijze de Rijksoverheid financieel betrokken is bij de aanleg van de tweede Maasvlakte en welke financiële risico’s het Rijk loopt bij de keuze van het Havenbedrijf Rotterdam om nu al te beginnen met de aanleg van de tweede Maasvlakte, terwijl de juridische procedures nog niet afgehandeld zijn?

9. Bent u bereid uw positie als aandeelhouder van het Havenbedrijf te gebruiken om de eventuele financiële risico’s die het Rijk loopt te beperken door invloed uit te oefen op (het tempo van) de werkzaamheden?

1. http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2008/09_september/01/binnenland/0901_0625_Tweede_Maasvlakte_aanleg.xml

Kees Vendrik