GroenLinks wil dat dat de fiets van de zaak blijft bestaan. Staatssecretaris Wiebes wil de succesvolle regeling per 1 januari afschaffen. Tweede Kamerlid Jesse Klaver dient een wijzigingsvoorstel in op het Belastingplan om de huidige regeling te behouden.

Jesse Klaver: “Ik vrees dat de plannen van Wiebes ertoe leiden dat minder mensen naar hun werk fietsen en meer mensen de auto zullen nemen. Dat is niet alleen slecht voor de verkeersdrukte en luchtkwaliteit in onze steden, maar ook voor de gezondheid van de werknemer die zijn dagelijkse fietstocht mist. Het kabinet moet fietsen juist verder stimuleren in plaats van ontmoedigen. Dit is een kortzichtige bezuiniging op een typisch Nederlands fenomeen: per fiets naar het werk.”

Fiets van de Zaak

Werkgevers kunnen op dit moment eens in de drie jaar belastingvrij een fiets kopen voor hun werknemers. De regeling is bedoelt om woon-werkverkeer per fiets te stimuleren en is al jaren succesvol. Zo’n 200 000 fietsen worden jaarlijks via deze regeling gefinancierd. Maar staatssecretaris Wiebes wil de regeling afschaffen en de fiets onderbrengen in een nieuwe versoberde werkkostenregeling. Die houdt in dat werkgevers in totaal voor maximaal 1,2% van het bruto loon aan personeelsregelingen mag besteden. Dat betekent dat een werkgever vanaf 1 januari voor een werknemer bruto jaarsalaris van 30 000 euro straks voor maximaal 360 euro per jaar aan werkkosten van de belasting af kan trekken. Daaronder vallen bijvoorbeeld een bedrijfsuitje, een kerstpakket en straks dus ook de fiets.  Mobiele telefoons, tablets en gereedschappen blijven wel buiten de werkkostenregeling (WKR).
 
Naast GroenLinks zijn ook De Bovag, RAI, de Fietsersbond, de SP, Milieudefensie en Natuur en Milieu fel tegen het afschaffen van de aparte regeling voor de fiets van de zaak. Zij zeggen dat door de plannen van Wiebes de fiets van de zaak om zeep wordt geholpen. Door het amendement van GroenLinks wordt de fiets vrijgesteld van de WKR net zoals voor mobiele telefoons, tablets en gereedschappen reeds geregeld is.