Jongeren moeten leren om te gaan met de media. Die spelen een steeds grotere rol in hun leven. Daarom presenteert Kamerlid Tofik Dibi een initiatiefwet om scholieren ‘mediawijs’ te maken. Alle jongeren krijgen het vak media-educatie om te leren hoe beelden en informatie tot stand komen.

GroenLinks wil dat alle jongeren leren om weerbaar en goed geïnformeerd hun weg te vinden in de complexe informatiemaatschappij. Kamerlid Dibi stelt daarom voor dat media-educatie wordt opgenomen als kerndoel in het basis- en voortgezet onderwijs. Dat betekent dat alle scholen daar aandacht aan moeten besteden. Dibi: ‘Laat kinderen bijvoorbeeld hun eigen foto bewerken, zodat ze zelf zien hoe gemanipuleerd veel beelden zijn. Of bespreek met hen welke commerciële bedoelingen reclamemakers en sommige websites hebben.’

Er zijn tal van waardevolle initiatieven op het gebied van media-educatie. Toch leren lang niet alle jongeren om te gaan met de media. Daar is een wettelijke plicht voor nodig. Het wetsvoorstel legt niet het aantal lesuren of het lesmateriaal vast, maar het verplicht iedere basis- en middelbare school aandacht te besteden aan media-educatie. Onderwijsinstellingen zijn vrij in de wijze waarop ze dit invullen en uitwerken. GroenLinks pleit ook voor extra middelen voor het onderwijs: het onderwijs is al overbelast en ondergefinancierd, dus zij verdienen alle steun bij het invoeren van media-educatie. Nederland besteedt daar internationaal gezien weinig aandacht aan. Dibi: ‘Het is hoog tijd om die achterstand in te lopen.’

De (nieuwe) media spelen een grote rol in het dagelijks leven van veel jongeren. Via het internet ontmoeten zij hun vrienden op MSN of Hyves, soms aan de andere kant van de wereld. Op blogs laten ze hun mening achter en ze discussiëren op digitale fora. Op You Tube kunnen jonge artiesten zich presenteren en doorbreken. Jonge ondernemers creëren nieuwe economische kansen op het internet en webactivisten mailen wereldwijd petities rond om misstanden aan te pakken. Jongeren hebben meer kansen dan ooit om nieuwe dingen te leren en zich te ontplooien. Tegelijkertijd brengt het reizen door de media ook risico’s met zich mee, omdat jongeren nog niet alle vaardigheden hebben om daar goed mee om te gaan. Dibi: ‘Het is belangrijk dat leerlingen niet alles klakkeloos aannemen of denken dat wat op internet staat ‘de waarheid’ is. Bovendien moet er aandacht zijn voor de manier waarop er bijvoorbeeld met seks en geweld wordt omgegaan.’

De ontwikkelingen in de media gaan razendsnel. Dat brengt nieuwe kansen én nieuwe risico’s met zich mee. Die kansen kunnen we grijpen en de risico’s kunnen we beheersen door in het onderwijs structureel aandacht te besteden aan media-educatie. Dit wetsvoorstel is een voorontwerp. GroenLinks nodigt alle deskundigen, betrokkenen, organisaties en politieke partijen uit om daarop te reageren en suggesties te doen voor verbetering. Na de zomer zal GroenLinks een definitief wetsvoorstel indienen bij de Raad van State.

Het wetsvoorstel is hier te vinden.

Tofik Dibi