Partijleider Bram van Ojik spreekt van een mooie uitslag voor GroenLinks bij de herindelingsverkiezingen die vandaag plaatsvonden. GroenLinks behaalt 11 zetels in de vijf gemeenten waar de partij meedeed met de verkiezingen, één minder dan de partij had voor de verkiezingen.

Van Ojik: “Deze verkiezingsuitslag laat zien dat kiezers het belang van groene en linkse politiek op waarde weten te schatten. We lijken terug op het niveau van 2010. De uitslag biedt vertrouwen voor de Provinciale Statenverkiezingen in maart.”

In Alkmaar heeft GroenLinks 10,4 % van de stemmen gehaald. Dat is meer dan de 9,3% bij de Gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Hetzelfde geldt voor Groesbeek. Daar behaalde GroenLinks 7,7% van de stemmen, 3,4% meer dan in 2010. In beide gemeenten betekent dat waarschijnlijk een extra zetel voor GroenLinks. In Den Bosch zakt GroenLinks helaas naar 3 zetels. In Nisswaard verliest GroenLinks haar zetel. In Oss behoudt GroenLinks die wel.

Van Ojik: “Veel van mijn gesprekken met kiezers gingen over de overheveling van de zorg naar gemeenten. Mensen maken zich grote zorgen over de bezuinigingen op de dagbesteding, huishoudelijke zorg en jeugdzorg. Wij hebben deze week voorgesteld dat er een Noodfonds komt voor schrijnende gevallen.”