GroenLinks wil dat minister Verhagen van Buitenlandse Zaken alles op alles zet om te voorkomen dat de Nederlandse mensenrechtenactivist Al Mansouri alsnog ter dood wordt veroordeeld en geëxecuteerd.

Gisteren sloeg de zoon van Al Mansouri alarm omdat zijn vader spoedig ter dood zou worden gebracht. Verhagen zei vanmiddag in de Tweede Kamer dat er nog geen vonnis is gewezen; de Iraanse ambassadeur in Nederland heeft vanochtend tegen Verhagen gezegd dat Al Mansouri nog niet is veroordeeld. Hopelijk is dat bericht correct. Verhagen moet nu krachtig druk (blijven) uitoefenen om te voorkomen dat Iran Al Mansouri alsnog ter dood veroordeelt en executeert.

Het is belangrijk dat Verhagen vandaag duidelijk heeft gemaakt dat een dergelijke stap van Iran zeer ernstige gevolgen zou hebben voor de betrekkingen tussen Nederland en Iran. GroenLinks vindt dat terecht: de executie van Al Mansouri is volkomen onacceptabel en er moet alles aan worden gedaan om dat te voorkomen. Daarbij hoort zware politieke druk, waarbij duidelijk wordt dat Nederland bereid is tot verregaande stappen. Daarbij moet ook worden samen gewerkt met andere Europese landen, de Europese Unie en de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. GroenLinks vraagt de regering om al deze partijen aan te sporen om ook actie te ondernemen. De Groene fractie in het Europese parlement roept EU-buitenlandcoördinator Solana op om naar Teheran te gaan.

Volgens Verhagen hebben de Nederlandse ambassade in Teheran en de EU herhaaldelijk druk uitgeoefend op de Iraanse autoriteiten. Volgende week gaat de hoogste ambtenaar van Verhagen naar Teheran. Maar tot nog toe heeft Iran zich niet aan zijn belofte gehouden dat de Nederlandse ambassade aanwezig mocht zijn bij de zittingen. Volgens Amnesty International vonden die plaats op 13 juni, 13 juli en 30 juli jongstleden. Al Mansouri kreeg daarbij ook geen bijstand van een eigen advocaat. Verhagen moet zich ervan verzekeren dat Al Mansouri een eerlijk proces krijgt en dat de Nederlandse ambassade hem mag bezoeken om hem consulaire bijstand te geven.
Mariko Peters heeft hierop ook aangedrongen in een persoonlijk gesprek met de Iraanse ambassadeur in Nederland. De ambassadeur kon geen toezeggingen doen. Het gebrek aan medewerking van de Iraanse autoriteiten blijft zorgwekkend en kan niet zonder gevolgen blijven.

Abdulaah al Mansouri is Nederlands staatsburger en lid van GroenLinks en Amnesty International. Voor zijn mensenrechtenwerk ontving hij een onderscheiding van koningin Beatrix. Al Mansouri woonde sinds 1989 in Maastricht en werd vorig jaar mei in Syrië opgepakt en uitgeleverd aan Iran, dat hem beschuldigt terroristische activiteiten. Hij is president van de Ahwas Liberation Organisation (ALO), die streeft naar onafhankelijkheid van de regio Al-Ahwaz.

Vanavond, dinsdag 30 oktober, om 18.00 uur houden GroenLinks en SP een wake bij de Iraanse ambassade in Den Haag.

Mariko Peters