Door aan te sturen op een slepende procedure om de Wegenverkeerswet te wijzigen, saboteert minister Eurlings de introductie van milieuzones voor bestelverkeer. In de loop van 2008 zouden de vier grote steden met het Rijk en de transportbranche afspraken maken om naast oude, vervuilende vrachtwagens ook vervuilende bestelauto's en –busjes uit binnensteden te gaan weren, om de lucht schoner te maken.

Eurlings lijkt nu roet in het eten te gooien door te stellen dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) via een wetswijzing de opdracht moet krijgen kentekengegevens te koppelen aan milieugevens. Daardoor dreigt de introductie van deze maatregel anderhalf jaar vertraging op te lopen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak vraagt zich af of deze wetswijziging wel echt nodig is. Het lijkt erop dat minister Eurlings expres aan het treuzelen is en de zaak nodeloos ingewikkeld maakt. De RDW koppelt de kentekens van vrachtwagens nu al probleemloos aan de milieugegevens en stelt die ter beschikking van gemeenten die vieze vrachtwagens willen weren. Waarom is er dan een wetswijziging nodig om datzelfde met bestelwagens te doen? Daar kan hij toch gewoon de opdracht toe verstrekken?

GroenLinks is bang, dat ministers Eurlings met zijn vertragingstactiek wil laten zien, dat het Rijk de baas is over introductie van milieuzones. Recent verzette hij zich al tegen de Amsterdamse plannen voor een milieuzone voor de meest vervuilende personenauto's. Daarvoor is Amsterdam ook afhankelijk van de gegevens van de RDW. Het is zuur dat de minister nu de (betrekkelijk onomstreden) milieuzones voor bestelverkeer in de strijd gooit om te laten zien wie er de baas is. Honderdduizenden mensen kunnen daardoor voorlopig niet profiteren van een effectieve maatregel die hun gezondheid beschermt.

Kamervragen van het lid Duyvendak aan de ministers Eurlings en Cramer over de voortgang van het convenant milieuzonering bestelauto's (ingezonden 22 juli 2008).

1. Hoe staat het met de onderhandelingen tussen verschillende belanghebbenden over het convenant over de toegangscriteria voor milieuzones die gaan gelden voor bestelauto's en -busjes, gezien het feit dat daar in de loop van 2008 duidelijkheid over zou komen? 1)

2. Kunt u aangeven of de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) inmiddels in staat is de kentekengegevens van bestelauto's en -busjes te koppelen aan de Euronormen en deze gegevens aan de gemeenten die meedoen ter beschikking te stellen? Zo nee, op welke termijn lukt dat wel?

3. Is er een wijziging nodig van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) om de RDW de opdracht te kunnen geven de gegevensbestanden van kentekens en Euronormen voor bestelauto's en -busjes aan elkaar te koppelen? Zo ja, waarom en wat is het verschil met de milieuzones van vrachtwagens, waar de milieugegevens en de kentekens wel zonder wetswijziging aan elkaar gekoppeld zijn?

4. Waarom is er niet eerder begonnen met het voorbereiden met een wetswijziging?

5. Bestaat er een verband tussen de mogelijke noodzaak van de wetgeving rond het gegevensbeheer door de RDW voor bestelauto's en de wens van het kabinet meer grip te krijgen op de gegevensverstrekking door het RDW voor personenauto's? Zo ja, welk?

6. Vindt u het acceptabel als de introductie van milieuzonering voor bestelauto's vertraging oploopt als gevolg van de het kabinetsbeleid ten aanzien van milieuzones voor personenauto's? Zo ja, waarom? Zo nee, bent u bereid naar alternatieven te zoeken om milieuzones voor bestelverkeer mogelijk te maken?

7. Kan de RDW vooruitlopend op een eventuele wetswijziging vast beginnen met het invoeren van gegevens?

1. http://www.milieuzones.nl/Default.aspx?id=197&cid=213