GroenLinks wil dat er een nieuwe gebiedsagenda komt voor Noord-Nederland. Dat zegt Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vandaag in het  Kamerdebat over infrastructuur.

Van Tongeren: "Wij willen een gebiedsagenda voor Noord-Nederland die rekening houdt met de gevolgen van de aardgaswinning. Een agenda die niet gewoon doorborduurt op meer gas- en teerzandputten en meer mijnbouw afvalwater injecties. Het moet een gebiedsagenda zijn die rekening houdt met de huidige lapmiddelen voor het opvangen van de gevolgen van meer aardbevingen en met meer zoutwinning. Bovendien moet de agenda rekening houden met experimenten met CO2 opslag ondergronds en met kernafval in de Noordelijke zoutkoepels."

De nieuwe gebiedsagenda zal volgens Van Tongeren duidelijk moeten zijn over aardbevingsbestendige infrastructuur die nog in de planning zit en de grote opgave die we hebben om de woningen, bedrijven en de monumenten van nu aardbevingsbestendig te maken.

Van Tongeren: "We willen voor Noord-Nederland een agenda van kansen van healthy aging, sport& recreatie,  schone energie, biobased product ontwikkeling. Het gebied dat grenst aan Werelderfgoed moeten we niet een grote kolen- en LNG-haven laten worden."

Noord-Nederland zou zich volgens Van Tongeren moeten oriënteren op kansen die Duitsland biedt met de luchthaven Bremen en Osnabrück.

Van Tongeren: "Vliegveld Eelde is een onrendabele vergissing die alleen met belastinggeld overeind gehouden wordt en de rust verstoord zonder economische voordelen. De nieuwe gebiedsagenda moet ingaan op een goede snelle treinverbinding met Bremen, en sneller treinvervoer richting de randstad."