GroenLinks is blij dat de Raad van State het besluit tot baanverlenging en verruiming van de vliegtijden heeft vernietigd. Al jaren wijst GroenLinks op de veel te ruime openingstijden en milieugrenzen en op de onnodige baanverlenging.

In 2001 heeft de fractie met andere partijen een motie aangenomen om meer rekening te houden met omwonenden en de nachtsluiting te beperken. De weigering om deze motie uit te voeren breekt het ministerie van V&W nu op.

Deze uitspraak heeft zeker consequenties voor de andere regionale luchthavens waar de openingstijden verruimd zijn en met achterhaalde milieunormen gerekend wordt. Onlangs werd ook de milieuvergunning voor vliegveld Lelystad door de Raad van State vernietigd.

Wijnand Duyvendak

Kamervragen van Duyvendak aan de Staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat over de baanverlenging in Eelde; 3 december 2003

1. Heeft u kennis genomen van het ANP-bericht van 3 december 2003 "Raad van State verbiedt baanverlenging Eelde"?

2. Hoe beoordeelt u het feit dat de Raad van State het besluit vernietigd heeft, zowel vanwege de door uw voorganger verruimde openingstijden als vanwege het gebruik van een geluidsmeting waarbij al het geluid onder de 65 decibel niet meegerekend wordt?

3. Bent u, gezien de uitspraak, voornemens om nu eindelijk wel de motie Stellingwerf over de nachtsluiting voor Eelde uit te voeren, om de bewoners een normale nacht te geven?

4. Bent u voornemens voortaan alle geluidsoverlast mee te rekenen en geen afkap te hanteren?

5. Bent u bereid ook bij de andere regionale luchthavens meer rekening te houden met omwonenden en uit te gaan van een nachtsluiting, minimaal tot 7.00 uur en gebruik te maken van Lden in plaats van Ke?

Zult u deze uitgangspunten ook gebruiken bij de reparatie van de PKB voor Lelystad en Maastricht Aachen Airport?

6. Hoe gaat u met deze uitspraak om? Bent u voornemens de plannen voor de baanverlening en de nieuwe milieunormen uit te stellen totdat de Kamer besloten heeft over het beleid ten aanzien van kleine en regionale vliegvelden?

7. Wat is het totale bedrag voor de kosten van de baanverlenging en welk deel betaalt het rijk? Hoe is dit bedrag opgebouwd? Zitten in dit bedrag alle kosten van het rijk voor de baanverlenging?

8. Klopt het dat u voornemens bent om 13,7 mln over te maken voor de baanverlenging, en wel voor 1 januari 2004? Bent u bereid de betaling van dit bedrag te bevriezen totdat de Kamer zich heeft kunnen uitspreken over de ontwikkelingen na aanleiding van de uitspraak van de Raad van State?

9. Bent u bereidt deze vragen ruim voor het begin van het reces te beantwoorden?