GroenLinks wil dat werkgevers verplicht worden om in hun jaarverslag te rapporteren of zij zich houden aan de quotumwet om voldoende mensen met een arbeidshandicap in dienst hebben. GroenLinks-fractievoorzitter Bram van Ojik dient een amendement met die strekking in op de quotumwet, die morgen door de Tweede Kamer besproken wordt.

Als werkgevers de komende jaren onvoldoende mensen met een arbeidsbeperking aannemen gaat er een quotum gelden: bedrijven en instellingen met meer dan 25 werknemer worden dan verplicht om een bepaald aantal mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen. GroenLinks denkt dat transparantie over de uitvoering van dit quotum een extra prikkel kan zijn voor werkgevers om zich aan de wet te houden.

Van Ojik: “Het is de gezamenlijke taak van overheid en bedrijfsleven om ervoor te zorgen dat er op de arbeidsmarkt ook plek is voor mensen met een arbeidsbeperking. Werkgevers die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet nemen moeten verplicht worden daarover eerlijk communiceren in hun jaarverslag.”

Daarnaast wil GroenLinks dat werkgevers die jaar na jaar niet aan het quotum voldoen een hogere boete krijgen. Ook op dit punt dient Van Ojik een amendement in.

Van Ojik: “We moeten voorkomen dat er werkgevers zijn die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid uit de weg gaan en jarenlang de verplichting tot het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking afkopen.”