De nieuwe Amsterdamse korpschef Welten heeft exorbitante salarisvoorwaarden bedongen. GroenLinks vindt dit onacceptabel en wil dat dit niet door gaat.

Kees Vendrik en Marijke Vos stellen schriftelijke vragen aan minister Remkes van Binnenlandse Zaken over de salarisafspraken tussen het politiekorps Amsterdam-Amstelland en de beoogde korpschef Bernard Welten. Welten krijgt bij zijn aanstelling maximaal 49,5 procent van zijn nieuwe woning vergoed door het Amsterdamse politiekorps. Dit gaat om honderdduizenden euro's. Daarnaast heeft Welten aanspraak op doorbetaling van zijn salaris tot aan zijn pensioen als hij binnen 7 jaar gewild of ongewild eervol ontslag aanvraagt. Ook geniet Welten bij zijn aantreden bij de Amsterdamse politie een belastingvrijstelling voor de OZB.

GroenLinks vindt dat onacceptabel in deze moeilijke economische tijden. Terwijl gewone werknemers jarenlang de lonen moeten bevriezen, groeien voor sommigen de bomen kennelijk nog steeds tot in de hemel. In de publieke sector is dat helemaal schrijnend: topinkomens op kosten van de belastingbetaler, terwijl er miljarden moeten worden bezuinigd. Terecht hekelde Maarten van Poelgeest, de fractievoorzitter van GroenLinks in Amsterdam, deze salarisafspraken.  De regering zou zich daar bij aan moeten sluiten.

Schriftelijke vragen van de leden Vendrik en Vos (beiden GroenLinks) aan de minister van Binnenlandse Zaken inzake de salarisafspraken met de toekomstige Amsterdamse korpschef Welten

Kent u de berichten[1] over de salarisafspraken met de toekomstige Amsterdamse korpschef van de politie, de heer B. Welten?

Klopt het dat in de aanstellingsovereenkomst de bepaling is opgenomen dat, indien aan de heer Welten lopende de aanstelling eervol ontslag wordt verleend, er een salarisaanspraak bestaat tot het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van de heer Welten? Zo nee, wat zijn de afspraken dan wel?

Klopt het dat het politiekorps Amsterdam-Amstelland tot maximaal 49,5 procent meebetaalt aan de nieuwe woning van de heer Welten? Zo nee, wat zijn de afspraken dan wel?

Klopt het dat de heer Welten belastingvrijstelling(en) geniet? Zo ja, op welke wijze is dit geregeld en waarom? Zo nee, klopt het dat anderen dan de heer Welten bepaalde belastingheffingen voor hun rekening nemen?

Bent u het met ons eens dat dergelijke salarisafspraken in de publieke sector exorbitant te noemen zijn en niet passen in het breed uitgedragen politieke verlangen naar loonmatiging? Zo nee, waarom niet?

Zijn er u vergelijkbare salarisafspraken bij de politiekorpsen bekend? Bestaan er regels ten aanzien van salarisafspraken bij de politie? Zo nee, bent u van plan dergelijke regels op te stellen?

Kunt u aangeven wat de stand van zaken is met betrekking tot de voorbereiding van de brief over topinkomens in de publieke sector (brief 25 juni 2003, kenmerk bzk 0300389)?

[1] Netwerk 7 mei 2004, ‘Korpschef tot aan pensioen zeker van loon’, NRC Handelsblad 8 mei 2004.