De PvdA durft met haar plan 'Kracht en Kwaliteit' de confrontatie met minister Zalm niet aan. Meer dan 50 pagina's aan publieke investeringen ontberen de noodzakelijke middelen. Mooie intenties blijven verstoken van budgettaire ambities.

De PvdA zegt structureel 9 miljard gulden nodig te hebben, maar laat met dit plan tegelijkertijd het begrotingskader van minister Zalm ongemoeid. Dat gaat niet samen. De PvdA heeft zonder aanpassing slechts de 2 miljard gulden beschikbaar, die volgens het CPB structureel jaarlijks vrijvalt binnen het uitgavenkader (2000-2002). Daarmee lijkt de PvdA zich neer te leggen bij de huidige koers van Paars II. Fractievoorzitter Melkert heeft dus vooral een voorzet gegeven voor een nieuw PvdA-verkiezingprogramma in plaats van de Voorjaarsnota 2000.

De (op zich terechte) wens om de financiering van het Fonds voor de Economische Structuurversterking aan te passen ten gunste van eenmalige investeringen valt in het niet bij de geraamde inkomstenmeevaller van 17,5 miljard gulden in 2001, die zonder aanpassing van de Zalmse regels voor de helft toevalt aan zowel het financieringstekort als lastenverlichting. De tweedeling tussen publieke armoede en private rijkdom zet door, opnieuw met instemming van de PvdA.

Waar de PvdA de moeite neemt om een uitgewerkt investeringspakket aan het kabinet voor te houden, ontbreekt het tegelijkertijd aan de politieke moed om daar ook de financiële middelen bij te leveren of zonodig extra gelden vrij te maken. Intelligent investeren gaat niet zonder intelligent budgetteren.

Kees Vendrik