Onder druk van aangekondigde mondelinge vragen van GroenLinks heeft minister Netelenbos eindelijk de uitkomsten van het milieuonderzoek van CE, RIVM en TNO over goederenvervoer over spoor aan de Kamer gezonden. Het onderzoek toont aan dat goederenvervoer over spoor geen duidelijk milieuvoordeel oplevert: de effecten variëren van matig positief tot matig negatief vergeleken met wegvervoer.

Vergeleken met de binnenvaart is vervoer per spoor duidelijk nadeliger voor het milieu. Daarbij komt nog dat de extra goederenlijnen, bijvoorbeeld de Betuwelijn, veel extra vervoer zullen aantrekken en extra milieuoverlast zullen veroorzaken.

In ieder geval toont het onderzoek aan dat het ministerie van V&W nooit had kunnen stellen dat de aanleg van de Betuweroute milieuvoordeel oplevert, zoals de afgelopen jaren gebeurde.

Gezien deze uitkomsten twijfelt GroenLinks aan het nut van grote investeringen in goederen-spoorlijnen. De fractie wil de resultaten van deze studie betrekken bij de discussie over de IJzeren Rijn, Goederenlijn 11 en de nog aan te leggen delen en aftakkingen van de Betuweroute.

Hugo van der Steenhoven