De internationale gemeenschap moet ingrijpen in Sierra Leone. GroenLinks wil dat Nederland stappen zet om de dreigende en escalerende situatie in Sierra Leone in internationaal verband te agenderen. Farah Karimi heeft vandaag in de Kamer gevraagd welke initiatieven van de regering op dit punt te verwachten zijn. Zij wil morgen een overleg met de minister van Buitenlandse Zaken over de mogelijke Nederlandse initiatieven.

GroenLinks vindt dat de internationale gemeenschap, die inmiddels partij is geworden in het conflict, op zeer korte termijn actie moet ondernemen. De westerse landen kunnen hun ogen niet blijven sluiten voor nog een escalerende conflict in Afrika.

Nederland zou er via haar lidmaatschap van de Veiligheidsraad op aan moeten dringen om de situatie in Sierra Leone op zeer korte termijn in de raad te bespreken. De Veiligheidsraad zou initiatieven moeten nemen om een sterke internationale interventiemacht te formeren, wellicht onder leiding van de reeds aanwezige Britse militairen.

Ook in Europees verband moet Nederland aandringen op maatregelen door de internationale gemeenschap.