Voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 werd op initiatief van GroenLinks het Roze Stembus akkoord gesloten. Een groot aantal partijen sprak toen af een aantal kwesties rond homoseksualiteit te regelen. Vandaag staat in de Eerste Kamer het laatste onderdeel van dit akkoord op de agenda; de afschaffing van de enkele-feitconstructie waarmee o.a. openlijk homoseksuele leerlingen en docenten van school gestuurd kunnen worden.

Woordvoerder Margreet de Boer: De enkele feit-constructie betekent: je mag wel homo zijn, maar niet homo doen. Wat ons betreft een onmogelijk en onmenselijk onderscheid; het gaat hier om de identiteit van mensen. We mogen niet van mensen vragen om hun identiteit te verloochenen, om hun liefde geheim te houden, om in de kast te blijven. En dat is wel waartoe de enkele-feitconstructie nu leidt.

Het zal niet verbazen dat GroenLinks het wetsvoorstel tot afschaffing van de enkele-feit constructie van harte ondersteunt. Stemming over dit wetsvoorstel vindt dinsdag 10 maart plaats.