Het is de hoogste tijd om eens van enige afstand te kijken naar ons onderwijs. Waar leggen wij de accenten? Gaan zelfontplooiing en voorbereiding op de arbeidsmarkt hand in hand? Met welke vernieuwende voorstellen zou GroenLinks moeten komen? Speciale programma's voor allochtone leerlingen? Of juist meer geld voor creatieve geesten?

Zoetermeer. Menig leraar huivert bij het horen van deze naam. Want in Zoetermeer staat het Ministerie van Onderwijs, dat een eindeloze stroom van beleidsvoorstellen, onderwijsvernieuwingsplannen, streefcijfers en doelstellingen uitspuwt. Het onderwijsbeleid is een geliefd terrein voor specialistisch beleidshobbyisme. Van studiepunt tot puntenslijper, van huiswerkklas tot studiehuis: de Nederlandse onderwijsambtenaren hebben aan alles gedacht.

De meer fundamentele vragen en visies zijn daarvan het slachtoffer. Welke rol spelen school en opleiding eigenlijk in de Nederlandse samenleving? Zijn wij tevreden over hoe er wordt lesgegeven? Zijn wij trots op onze scholen? En wat verwachten wij van het Nederlandse onderwijssysteem? Efficiëntie of essentie?

Aan het begin van de zomer zal Mohamed Rabbae in goed gezelschap filosoferen over de toekomst van het onderwijs in Nederland. Want eind juni wijdt de Tweede-Kamerfractie twee zwoele zomeravonden aan een eigen visie op onderwijs.

Wie hierbij aanwezig wil zijn, kan nadere informatie opvragen via: Wim Klei, tel. 070-318 2673 of w.klei@tk.parlement.nl. Een kaartje sturen kan ook: Postbus 20018 2500 EA Den Haag. Programma van de zomer onderwijsdebatten en bijbehorende discussie-reader verschijnen binnenkort.