GroenLinks is niet gerust op de milieunormen die het kabinet vandaag heeft gepresenteerd met betrekking tot de periode na de aanleg van de vijfde baan in 2003. De beloofde verbetering van de geluidsoverlast is twijfelachtig; aan de PKB-eis van standstill voor veiligheid en geur wordt zeker niet voldaan.

De vertaling naar nieuwe geluidsnormen (Lden) baart GroenLinks zorgen. Het is zeer de vraag of de nieuwe normen daadwerkelijk leiden tot minder geluidhinder die omwonenden ervaren of aleen tot een vermindering op papier. De brief aan de Kamer geeft in ieder geval geen enkele duidelijkheid.

Het weglaten van normen voor geur bevestigt de vrees dat de verslechtering op dit gebied geen halt toegeroepen wordt. Ondanks dat er in een straal van 7 km rond de luchthaven, een gebied van 20 km2 zeer veel stankoverlast van de luchthaven optreedt en ondanks dat Schiphol veruit de grootste stankbron van de provincie is, komt de regering niet met normen daaromtrent.

Ook de kans op grote ongelukken wordt met de nieuwe normen niet aan banden gelegd. Zo komt er voor het zogenaamde groepsrisico geen normstelling die verslechtering van de situatie sinds 1990 voorkomt.

Met de gepresenteerde normen bevestigt de minister de vrees dat deze zogenaamde “milieubaan” in feite alleen maar tot een toename van de overlast en vervuiling zal leiden, met als doel een groei naar meer dan 600.000 vluchten. Voorts hekelt GroenLinks het beleid om groot gebied in de Randstad op slot te gooien voor verdere ontwikkeling en bebouwing te slopen omwille van een groei van de luchtvaart. De kamer wacht nog steeds op een driemaal uitgestelde onderbouwing van de economische waarde van deze groei van met name het tranfersegment.

Paul Rosenmöller