Aanvullende schriftelijk vragen van de leden Karimi en M.B. Vos (GroenLinks) aan de minister van Buitenlandse Zaken en de minister van Landbouw, Visserij en Natuurbeheer

1. Bent u op de hoogte van het artikel “Minister Brinkhorst mag naar Iran”? (1)

2. Kunt u aangeven wat het onderscheid is tussen een landbouwreis van minister Brinkhorst gericht op exportbevordering van pootaardappels en zuivel en een handelsmissie van staatssecretaris Ybema?

3. Heeft u tijdens uw bezoek aan Iran gesproken over de landbouwreis van minister Brinkhorst? Zo ja, hoe verhoudt zich dat met uw publieke uitlatingen dat u het nog te vroeg vindt voor een commerciële reis met de zegen van de Nederlandse regering en “ik en niet naar Iran geweest om aan een BV Nederland te werken”? (2)

4. Wat is nu het politieke kader, de randvoorwaarden, die deze reis mogelijk maakt?

5. Geeft uw politiek kader nu de opening voor alle mogelijke economische relaties? Wat kunnen we dan nog meer verwachten?

6. Kunt u gezien het vertrek van minister Brinkorst 1 juli as. deze vragen met spoed beantwoorden, uiterlijk 28 juni?

(1)Algemeen Dagblad 16-06-2000

(2) AD d.d. 30 mei 2000