Op initiatief van Femke Halsema zal de Tweede Kamer in het najaar een hoorzitting houden over het afluisternetwerk Echelon.

Echelon; een wereldwijd elektronische spionagenetwerk, is een gezamenlijk project van de Verenigde Staten, Engeland, Australië, Nieuw Zeeland en Canada. Middels dit netwerk worden burgers en maatschappelijke organisaties in Europa afgeluisterd. Tot nu toe, heeft de Nederlandse regering verzuimd initiatieven te nemen om deze ongebreidelde privacyschending een halt toe te roepen. Ook op Europees niveau reageren de politieke leiders lauw.

Na de hoorzitting in de Kamer, waar deskundigen alle fracties zullen informeren, zal minister Korthals opnieuw aan de tand worden gevoeld. Er zal van hem verlangd worden om concrete maatregelen te nemen.

Inmiddels heeft de Groene fractie het Europees parlement verzocht om een parlementaire enquete te houden over Echelon. In juli zal het Europees Parlement daarover stemmen.