GroenLinks constateert dat de conclusie van de Rekenkamer over bewust bijgestuurde milieucijfers en goederenvervoerprognoses identiek zijn aan de conclusies in het Rekenkamerrapport van oktober 1998 over de groeicijfers van Schiphol. Het is triest dat ondanks deze lessen het ministerie van Verkeer en Waterstaat niets geleerd heeft en zowel de Kamer als de samenleving op het verkeerde been zet met gemanipuleerde informatie.

Door de Rekenkameranalyse van de groeiprognoses wordt GroenLinks gesterkt in de opvatting dat de aanleg van de Betuweroute beëindigd dient te worden. Anders zitten we de komende decennia opgescheept met een lijn die jaarlijks nog geen 20 mton aan vervoer zal omzetten. Met een jaarlijkse kapitaallast van 400 mln gulden aan aanlegkosten en 200 mln aan onderhoud en gebruikskosten komt dit neer op een overheidssteun van 30 gulden per vervoerde ton. Ter vergelijking: de binnenvaart rekent voor dezelfde reis circa 5 gulden!. Gelet op dit kostenplaatje zal de Betuwelijn na ingebruikname een forse jaarlijkse kostenpost voor de overheid blijven. Onvermijdelijk wordt zo aangekoerst op een parlementaire enquête. Helaas zal het leeuwendeel van de middelen dan reeds uitgegeven zijn.

GroenLinks heeft in december 1998 een motie ingediend waarin gepleit werd voor een opportuniteitstoets van het CPB en RIVM. De fractie constateert dat deze aanbeveling nu ook door de Rekenkamer wordt gedaan. Wederom zullen wij proberen de regering ervan te overtuigen dat deze toets alsnog wordt uitgevoerd. Deze toets biedt hun ook een politieke uitweg om onder dit mislukte miljardenproject uit te komen. Grijpen ze deze kans niet, dan is een parlementaire enquête echt onafwendbaar.

Hugo van der Steenhoven