Vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en aan de staatssecretarissen van Financiën en VROM, over korting op huursubsidie voor WIW’ers in Rotterdam

1. Kent u het artikel “Korting huursubsidie bedreigt vrijwilligers” , waarin wordt gesproken over de mogelijke korting op de huursubsidie voor mensen die vanuit de WIW-regeling een onkostenvergoeding ontvangen?

(Rotterdams Dagblad, 6 juli 2000)

2. Klopt de strekking van het artikel, dat een grote groep mensen in Rotterdam die vrijwilligerswerk doen, en uit hoofde van de WIW een onkostenvergoeding ontvangen, deze als gevolg van de nieuwe belastingwetgeving bij hun inkomen dienen op te tellen? Zo ja, hoe heeft dit kunnen gebeuren?

3. Bent u het met GroenLinks eens, dat de onkostenvergoedingen vanuit de WIW niet aangemerkt dienen te worden als inkomen, en dus ook bij de bepaling van het recht op, en de hoogte van, inkomensafhankelijke regelingen buiten beschouwing moet blijven, zodat de maatschappelijk waardevolle activiteiten van de vrijwilligers kunnen worden voortgezet? Zo nee, waarom niet?

4. Speelt hetzelfde probleem ook in andere gemeenten? Zo ja, op welke schaal?

5. Geldt de korting, behalve op de hoogte van de uit te keren huursubsidie, eveneens voor andere inkomensafhankelijke regelingen, zowel op lokaal als op landelijk niveau?

6. Bent u bereid op korte termijn de nieuwe belastingwetgeving zodanig aan te passen, dat het optellen van onkostenvergoedingen bij het inkomen wordt uitgesloten, of bent u bereid een regeling te treffen voor de groep gedupeerden, vergelijkbaar met de overgangsregeling huursubsidie voor ex-banenpoolers? Zo nee, waarom niet?