Minister Pronk moet snel duidelijkheid verschaffen over de rol van de Inspectie Milieuhandhaving bij de controle van vergunningen. De activiteiten van deze provinciale en gemeentelijke inspecties schieten namelijk ernstig tekort. In een brief vraagt de fractie van GroenLinks helderheid.

Dat de Inspecties weinig effectief zijn, was bij velen al bekend. Onder de voorgangers van Pronk, Alders en De Boer, is de handhaving vrijwel volledig verschoven van rijksoverheid naar provincies en gemeenten. Hierdoor heeft Pronk te weinig grip op de totstandkoming en naleving van bijv. vuurwerkvergunningen.

Eindelijk zou dit ook door minister Pronk zélf erkend moeten worden. Vreemd is wel, dat hij dit niet aan de Kamer durft mee te delen. De Kamerleden moeten genoegen nemen met een door Milieudefensie gepubliceerde brief. Als minister Pronk serieus genomen wil worden, en vanuit de Kamer steun wil krijgen voor een versterking en modernisering van de Inspecties, dan is openheid een noodzakelijke voorwaarde. Minister Pronk moet de regie weer in handen durven te nemen!

Hugo van der Steenhoven

Ineke van Gent