De economische voorspoed zet milieu, natuur en leefbaarheid verder onder druk, zo laat de milieubalans 2000 en de milieuverkenningen zien. Meer energiegebruik, meer mobiliteit, meer geluidhinder, meer afval zijn de uitkomst van paars beleid. Het milieubeleid hobbelt daarbij achter de feiten aan.

Dit alles is de keerzijde van de economische groei van de afgelopen jaren. Paars blijkt onmachtig om deze negatieve trend te keren. Technologische innovatie blijkt volstrekt onvoldoende om tegenwicht te bieden aan de milieugevolgen van de forse economische groei. GroenLinks wil daarom dat een deel van de financiële meevallers wordt ingezet om de milieuproblemen als gevolg van de groei aan te pakken. Verder moet van vergroening van belastingen veel meer werk worden gemaakt. Een regulerende energieheffing voor grootverbruikers moet er nu echt komen. Dit soort extra maatregelen zijn hard nodig om te voldoen aan de internationale CO2-reductie afspraken. Alleen dan kan Nederland geloofwaardig gastheer zijn van de volgende klimaatsconferentie.

Door de toename van het vliegverkeer en de enorme groei van de automobiliteit krijgen steeds meer mensen te maken met geluidsoverlast, luchtverontreiniging en dicht geparkeerde openbare ruimte. De leefbaarheid in de steden – vooral in de oude wijken - staat enorm onder druk. De aanleg van nieuwe wegen en de verder uitbreiding van Schiphol - zoals Paars van plan is - zullen de kwaliteit van leven in de steden verder onder druk zetten.

De Milieuverkenning kraakt het beleid inzake Schiphol. Binnen de bestaande milieu (PKB) grenzen blijkt maar een zeer beperkte groei van hoogstens enkele tienduizenden vluchten mogelijk, zelfs bij optimaal gebruik van de beste technologie. 600 tot 800 duizend vluchten - waar de minister op koerst - kunnen alleen geaccomodeerd worden met een versoepeling van de regels, met nog meer ernstige geluidsoverlast, milieuvervuiling en veiligheidsrisico’s als gevolg. Meer dan ooit is duidelijk dat het hoog tijd is voor een beleid waarbij Schiphol maar zeer beperkt selectief verder kan groeien en echt maatregelen worden genomen om het bestaande verkeer schoner en stiller te maken.

Hugo van der Steenhoven

Marijke Vos