Het is net als bij de kleren van de keizer. Bij het kabinetsbesluit over het NVVP vallen de schellen je van de ogen. Het ontbreekt de nota volstrekt aan een visie op de ontwikkeling van de mobiliteit in ons land.

Door de enorme economisch groei zal de mobiliteit nog meer toenemen dan de afgelopen jaren al het geval is geweest, met grote gevolgen voor de uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en fijn stof.

Het kabinet geeft aan niets meer te zullen ondernemen om deze groei aan te pakken. De vraag - of de nadelen van deze groei niet groter zijn de voordelen - wordt niet eens meer gesteld. Misschien is het ook daarom dat het kabinet in dit plan zwijgt over leefbaarheid en milieu.

De laatste strohalm voor het kabinet is beprijzing. In de vorm van een spitsheffing, kilometerheffing of druktetarief wil men bereikbaarheid veiligstellen. Groenlinks is – in combinatie met flankerend beleid - voor prijsmaatregelen, maar constateert ook dat dit politiek al jaren gesaboteerd wordt door de VVD. Combineer beprijzing met echte verbeteringen van openbaar-vervoer en infrastructuur voor de fiets in en rond de steden. Maak een pakket dat perspectief biedt.

Het ontbreken van elke visie op het gebied van mobiliteit en verkeer en milieu geeft aan dat paars op het gebied van mobiliteit is uitgeregeerd. Slachtoffer zijn de leefbaarheid in stad en platteland en de mondiale milieuproblematiek

Hugo van der Steenhoven