Woorden schieten te kort om deze ongekende wandaden te beschrijven.

De Verenigde Staten zijn met een onvoorstelbare tragedie geconfronteerd; een misdaad tegen alles wat menselijk is.

De wereld is op de meest brute wijze geconfronteerd met de kwetsbaarheid van een moderne metropool. Het was een doelbewuste terroristische aanslag op symbolen, maar ook en vooral een meedogenloze aanval op onschuldige burgers. Daarmee is het ook een aanval op alle democratieën.

Wij leven mee met familie en vrienden van de duizenden slachtoffers, met de vele hulpverleners die in grote getalen ook zelf slachtoffer zijn geworden, met de Amerikaanse bevolking en haar bestuurders die veel tijd en steun nodig hebben om deze enorme klap te verwerken.

Uiteraard steunen wij ieder initiatief van de Nederlandse overheid en de Europese Unie om een helpende hand te bieden. Ook als het gaat om het opsporen van de verantwoordelijken.

Het is nog niemand gegeven om de impact van deze ramp te doorgronden laat staan om de gevolgen te voorspellen.

Terecht is er in gepaste bewoordingen op aangedrongen bij de Amerikaanse autoriteiten om geen overhaaste beslissingen te nemen als het gaat om het optreden tegen de daders en hun handlangers.

Vrijwel gelijktijdig demonstreerde de Amerikaanse regering dat zij in staat is om hierin terughoudend op te treden. Dit geeft hoop. Het zou immers afschuwelijk zijn als een overhaaste reactie een wig drijft tussen de VS en de internationale gemeenschap.

De Europese Unie zal zich bewust moeten zijn van het feit dat ook op haar een zware verantwoordelijkheid rust om de internationale vrede en veiligheid te bewaren. Dit vraagt om eensgezindheid bij het verdedigen van democratische normen en waarden. Voorkomen moet worden dat de kwetsbaarheid van democratieën leidt tot afzijdigheid of isolationisme.

Paul Rosenmöller