Hugo van der Steenhoven zal bij de behandeling van de begroting V&W voorstellen doen die het voor reizigers aantrekkelijker maken gebruik te maken van bus en metro. Zo zal hij ervoor pleiten dat grote steden snel aan de slag kunnen met de invoering van een eigen kaartje voor de metro. Daarnaast zal hij de minister eraan herinneren dat er een motie van GroenLinks is aangenomen om de vluchtstroken open te stellen voor bussen. Verder wil Hugo van der Steenhoven dat Netelenbos ervoor zorgt dat meer bedrijven een vervoersplan voor hun werknemers maken.

Kaartje voor de metro snel invoeren

Veel trams, metro’s en metrostations in grote steden hebben te maken met een groot aantal zwartrijders. Bij veel reizigers leidt dit tot een sterk gevoel van onveiligheid. Ze voelen hierdoor er niets voor om metro en tram te nemen. Vervoersbedrijven in grote steden staan al jaren startklaar om dit probleem bij de bron aan te pakken: alleen met een geldig kaartje heb je nog toegang tot trams, metro’s en metrostations. Hiervoor moeten de vervoerders wel de mogelijkheid hebben om een chipkaart of een ander betaalmiddel in te voeren waarmee het mogelijk is tourniquets te installeren. Doordat het rijk dit al jarenlang onmogelijk maakt (minister Netelenbos houdt al acht jaar halsstarrig vast aan de strippenkaart), komen dergelijke initiatieven niet van de grond. Ook de belofte dat er snel een chipkaart ingevoerd gaat worden wordt niet nagekomen.GroenLinks wil graag de onveiligheid in het OV bij de bron aanpakken, liever dan het alleen inzetten op meer “blauw” en camera‘s om zwartrijders te pakken. Beter is het te voorkomen dat zwartrijders de trams en metro’s in kunnen. Hiervoor moeten wel de regels zodanig aangepast worden dat vervoerders de mogelijkheid krijgen om de strippenkaart in te ruilen voor een speciaal metro kaartje.

Bus op vluchtstrook

Vorig jaar al nam de Kamer een motie van GroenLinks aan om de vluchtstroken open te stellen voor lijnbussen. Hierdoor kan er op vele trajecten in en buiten de spits een snelle verbinding over de middellange en lange afstand ontstaan. Vooral op trajecten waar geen treinverbinding is, maar wel een snelweg ligt, kan er een lange afstandsnetwerk ontstaan van bussen. Hiermee wordt een erg aantrekkelijk alternatief geboden voor het met de auto in de file staan. Ook zou de maximumsnelheid van dit busvervoer naar 100 km/uur kunnen.

Bedrijfsvervoerplan

Een aantal bedrijven heeft de afgelopen jaren het initiatief genomen om het woon-werkverkeer en het zakelijke vervoer eens goed te ‘managen’. Het opstellen van een bedrijfsvervoerplan is voor deze bedrijven en instellingen een goede manier geweest om het autogebruik terug te dringen en het nemen van de fiets, het openbaar vervoer maar ook het carpoolen en “vanpoolen” te stimuleren. Hiermee is het deze bedrijven in veel gevallen ook gelukt om de reiskosten aanzienlijk terug te dringen. GroenLinks heeft de afgelopen drie jaar gepleit om echt werk te maken van vervoersmanagement. De minister heeft een beroep gedaan op het eigen initiatief van bedrijven. Helaas moeten we constateren dat nog maar 15% van de bedrijven een plan heeft. De ernst van de situatie noopt nu tot het verplicht stellen van vervoersmanagement, via de Wet milieubeheer.