GroenLinks en ChristenUnie willen een volwaardige HSL-Oost en vragen de regering daarvoor op korte termijn voldoende geld beschikbaar te stellen.

Beide partijen hebben moeite met de plannen van het kabinet voor het vervoer tussen Utrecht, Arnhem en de Duitse grens. Het kabinet trekt wél ruim 650 miljoen gulden (295 miljoen euro) uit voor de verbreding van de A12 Utrecht - Arnhem, voor de HSL Oost probeert men om een koopje te komen. Het kabinetsvoornemen is onevenwichtig en niet erg toekomstgericht.

Het spoor moet het doen met lapmiddelen om de bestaande infrastructuur beter te benutten. Nu al is de situatie op de lijn Utrecht - Arnhem echter zeer zorgelijk. Het baanvak zit vol met intercity’s, sneltreinen, een internationale trein en twee stoptreinen. Daar moeten nog regionaal OV en de Hoge Snelheidstrein bij. Voor GroenLinks en ChristenUnie is het onacceptabel dat intercity’s op die manier veredelde stoptreinen gaan worden. De volwaardige Hoge Snelheidstrein, waarom Kamerbreed gevraagd is, is met dit kabinetsbesluit ver uit zicht.

Om op korte termijn lucht te scheppen op het oververhitte traject Utrecht – Arnhem, stellen GroenLinks en ChristenUnie voor om 440 miljoen gulden (200 miljoen euro) van het budget voor rijksweg A12 in te zetten voor verdubbeling van het spoor tussen Utrecht en Driebergen-Zeist. Hiermee wordt op korte termijn een belangrijk knelpunt opgelost. Dit is een forse stap in de richting van een duurzame oplossing voor de mobiliteitsproblemen tussen Utrecht, Arnhem en Duitsland. Bovendien komt een hoogwaardige Hoge Snelheidstrein in zicht, zodat er een aantrekkelijk alternatief is voor de auto én het vliegtuig.

Hugo van der Steenhoven

Dick Stellingwerf