Senator Frits Lintmeijer wijst tijdens behandeling van het wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren op de bijzondere en complexe functies die ambtenaren vaak hebben. Ook noemt hij de ongelukkige hand die het kabinet tot op heden heeft in grote transities en vraagt hij zich af hoe deze omvattende implementatie in goede banen geleid kan worden.

Typerende naam
De naam van het wetsvoorstel is typerend, zo begint senator Frits Lintmeijer zijn reactie op het wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren. De term normalisering zou kunnen veronderstellen dat de rechtspositie van medewerkers in het bedrijfsleven de norm zou moeten zijn. De markt als norm, dat is iets waarvoor we nou niet altijd vanzelfsprekend warmlopen, aldus Lintmeijer.

Bijzondere rechtspositie voor complexe functies
Ambtenaren moeten doorgaans manoeuvreren tussen algemene, abstracte belangen van de publieke zaak en de soms concrete, soms indirecte politiek-bestuurlijke belangen van bestuurders bij ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen. Ze moeten flexibel en loyaal om kunnen gaan met periodieke politieke koerswisselingen. Als geen ander moeten ze kunnen omgaan met belangentegenstellingen in de samenleving en binnen het politiek bestuur en daarin op transparante wijze opereren. Hierbij past volgens de Eerste Kamerfractie van GroenLinks een zekere mate van bescherming van de rechtspositie.

Buitengewoon omvattende implementatie
Lintmeijer stelt daarnaast dat implementatie van dit wetsvoorstel een buitengewoon veelomvattende operatie zal zijn. Het kabinet geeft aan dat meer dan honderd wetten moeten worden aangepast, naast een veelvoud aan regelingen en voorschriften in alle bestuurslagen van ons land. Het gaat over de rechtspositie van meer dan een half miljoen werknemers in dienst van een overheid.

Grote transities lopen vaker uit de hand
GroenLinks wijst de initiatiefnemers van het wetsvoorstel op de wijze waarop het kabinet andere transities heeft uitgevoerd. Lintmeijer noemt de uit de hand gelopen reorganisatie van de politie, de zelfs door de Koning aangehaalde problemen met het PGB en de uitvoeringsproblemen bij de Belastingdienst, die een staatssecretaris de kop hebben gekost.

Vragen aan de initiatiefnemers
Lintmeijer vraagt namens de Eerste Kamerfractie van GroenLinks hoe de initiatiefnemers van het wetsvoorstel de eigenheid van de positie van ambtenaren en de bijbehorende bescherming van die positie gaan waarborgen. Ook vraagt hij hoe zij deze langdurige en veelomvattende operatie in goede banen verwachten te leiden. Kunnen zij zekerheid geven over een vlekkeloze uitvoering van een operatie die de rechtspositie raakt van honderdduizenden mensen die voor ons werken?