GroenLinks wil opheldering over het feit dat TNO en de Nederlandse overheid al in 2013 op de hoogte waren van sjoemel-software in dieselauto's.
TNO heeft in 2013 al een onderzoeksrapport naar de regering gestuurd over de schadelijke uitstoot van dieselauto's. Hieruit blijkt dat er een groot verschil is qua uitstoot in testsituaties en in de praktijk. Ook stelt het rapport dat 'De regelstrategie zodanig is dat de relevante systemen tijdens de rijomstandigheden die optreden bij de typekeuringstest functioneel zijn, maar onder praktijkomstandigheden om economische redenen (gedeeltelijk) worden uitgeschakeld.'
GroenLinks roept Schultz of Kamp op om dinsdag in de Kamer tekst en uitleg te geven. Ook wil GroenLinks direct overheidsingrijpen.
Liesbeth van Tongeren: "Het rapport lijkt dezelfde onthullingen te doen over Volkswagen waarover nu alle ophef is. Hoe kan het dat er toen niet aan de bel is getrokken, niet door de Ministeries en ook niet door TNO? Wist de Minister van Financiën dit bij het geven van belastingvoordeel voor diesels? En het ministerie van I&M toen het de maximumsnelheid verhoogde omdat de nieuwe auto's schoner zouden zijn?"
Alleen full-electric auto's hebben geen enkele uitstoot, GroenLinks wil dat de regering die auto's de belastingvoordelen geeft.