Farah Karimi maakt van zondag 3 tot maandag 12 november een reis door het Midden-Oosten. Zij bezoekt achtereenvolgens Jordanië, Syrië en Noord-Irak. Karimi wil zich ter plekke op de hoogte stellen van de politieke en humanitaire situatie in die landen. Zij wil zich een beeld vormen van de groeiende regionale instabiliteit als gevolg van de huidige oorlogsdreiging, van de gevoelens die hierover bestaan onder de Arabisch islamitische bevolking.

Karimi heeft in Syrië en Jordanië ontmoetingen met vertegenwoordigers van (islamitische) politieke groeperingen uit beide landen, als ook met leden van de Irakeze sji'itische en Koerdische oppositie die daar verblijft. In Noord-Irak (Noord-Koerdistan) spreekt zij o.a. met de Koerdische partijen KDP en PUK. Karimi wordt op deze reis begeleid door Paul van den Berg van de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie ICCO.

Onderdelen uit het reisprogramma:

1. In Jordanië zijn er ontmoetingen met o.a. Mr. Rami Khoury (International Crisis Group) en H.E. Zaid Al-Rifai (President of the Senate). Verder bezoekt Karimi een Palestijns vluchtelingenkamp en spreekt zij met politieke partijen en vrouwenorganisaties.

2. In Syrië heeft Karimi gesprekken met Syrische mensenrechtenadvocaten, vertegenwoordigers van (o.a. Koerdische) politieke partijen uit Noord-Irak en van het Palestijnse 'Democratic Front for the Liberation of Palestine'. Verder spreekt zij vertegenwoordigers van internationale organisaties, w.o. UNHCR.

3. In Iraqi Kurdistan (Noord-Irak) staan er ontmoetingen op het programma met o.a. de Koerdische partijen KDP en PUK en leden van het Koerdisch parlement.