GroenLinks: extra kostenoverschrijdingen onacceptabel

De Betuwelijn verwordt tot een bodemloze put, waarin keer op keer extra miljoenen verdwijnen. Minister De Boer stelt vandaag voor om tot 2010 weer bijna een miljard euro extra te reserveren voor kostenover-schrijdingen bij de bouw van de Betuwelijn en de HSL-zuid. GroenLinks gaat hiermee niet akkoord. Dit miljard gaat ten koste van het gewone openbaar vervoer: treinreizigers, tram- en buspassagiers worden de dupe.

De bijna 1 miljard euro die de minister wil reserveren voor nieuwe kostenoverschrijdingen bij beide prestige-projecten lijkt nog maar een begin te zijn. Een nog hoger bedrag wordt niet uitgesloten. Om dit geld bijeen te krijgen wordt er onder andere bezuinigd op het stads- en streekvervoer, nieuwe spoorlijnen en het onderhoud van het spoor.

GroenLinks vindt het niet verantwoord om nu extra geld naar de Betuwelijn en de HSL-zuid te schuiven. Niet alleen is onduidelijk hoe de overschrijdingen zijn ontstaan en hoe groot ze in de toekomst zullen zijn. Ook gaat het ten koste van de OV-reiziger. Door de geldproblemen van De Boer wordt de reiziger geconfronteerd met uitvallende treinen, opgeheven buslijnen en hogere tarieven. GroenLinks wil dat de minister betere prioriteiten stelt. Nu andermaal extra geld uitgaven aan peperdure internationale verbindingen gaat ten koste van het landelijk openbaar-vervoersnetwerk.

GroenLinks woordvoerder-verkeer Wijnand Duyvendak zal bij de behandeling van de Verkeersbegroting voorstellen het extra geld, dat de minister voor Betuwelijn en HSL gereserveerd had, te gebruiken om de korting op het stads- en streekvervoer terug te draaien. Hiervoor is reeds een amendement ingediend.