Nu blijkt dat de Betuwelijn onrendabel is en de staat jaarlijks minimaal 25 miljoen euro kost, moet er een moratorium komen op de financiering van de Betuwelijn. Er mogen geen nieuwe verplichtingen meer aangegaan worden. Daarnaast moet duidelijk worden wie verantwoordelijk is voor het mislukken van de lijn. Een parlementaire enquête moet hier duidelijkheid over geven.

De zogenaamde rentabiliteitsstudie die het ministerie van Verkeer en Waterstaat gisteren presenteerde maakt duidelijk dat de Betuwelijn als internationale goederenlijn mislukt is. De lijn is niet rendabel, de kosten voor de aanleg zijn astronomisch gestegen en een nieuwe strop van ruim 800 miljoen euro lijkt onafwendbaar. "We moeten nu een pas op de plaats maken en bekijken in welke vorm de Betuwelijn het minst verliesgevend is", aldus woordvoerder Duyvendak. "Bovendien moet duidelijk worden of de Kamer structureel en met opzet misleid is. Alleen een parlementaire enquête kan dit boven tafel krijgen".

Om te bezien wat de toekomst is voor de Betuwelijn stelt GroenLinks voor dat de Tweede Kamer zelf laat onderzoeken wat het beste is: nu stoppen, langzaam afbouwen of een andere bestemming geven. Het voordeel van temporiseren is dat nu geld vrij kan komen voor prioriteiten als onderhoud van het personenspoornet. Tegelijkertijd dienen er zo snel mogelijk voorbereidingen te worden getroffen voor een parlementaire enquête. Deze moet uitwijzen wie verantwoordelijk is voor het falen van de Betuwelijn en in hoeverre de Kamer juist geïnformeerd is. Bij de enquête kunnen ook de resultaten van het Rekenkameronderzoek naar de kostenoverschrijdingen bij de Betuwelijn, dat momenteel wordt uitgevoerd, betrokken worden.

Wijnand Duyvendak.