Femke Halsema heeft vandaag in Utrecht het plan voor een fonds voor openbaar vervoer en natuur gepresenteerd. Volgens GroenLinks moet er juist nu flink geïnvesteerd worden in groen en duurzaam vervoer.

Utrecht is een prachtige provincie, met de Heuvelrug als pronkstuk. Het provinciale landschap staat onder te grote druk van nieuwe plannen voor infrastructuur, bedrijventerreinen en woonwijken.

Met het fonds moet Utrecht juist versterkt worden als mooie, groene provincie in de Randstad, waar verkeersgroei wordt opgevangen door beter openbaar vervoer en fiets in plaats van nieuwe of bredere wegen.

GroenLinks voedt het fonds door de plannen voor de verbreding van de A12 Utrecht – Veenendaal te schrappen. Van de vrijkomende 280 miljoen euro wil GroenLinks de helft investeren in natuur. Hiermee kan van de Heuvelrug een aaneengesloten natuurgebied gemaakt worden, met verbindingen naar rivieren, het plassengebied en Veluwe. Verder wil de fractie de andere 140 miljoen euro inzetten voor het vergroten van de spoorcapaciteit rond Utrecht ten behoeve van Randstadspoor.

Van provincies en grote steden wordt een evenredig bijdrage verwacht. Ook in andere provincies wil GroenLinks een dergelijk fonds aanleggen.

De tekst van het plan is hieronder te vinden.

Femke Halsema

----------------------

Fonds voor Natuur en Openbaar Vervoer in de provincie Utrecht

GroenLinks Tweede-Kamerfractie – 27 februari 2003

Utrecht is een drukke provincie, met veel inwoners, wegen en spoorlijnen. Om deze provincie mooi te houden en mooier te maken moet er dus echt geïnvesteerd worden in groen en duurzaam vervoer. Daarom wil GroenLinks een fonds voor natuur en openbaar vervoer voor de provincie Utrecht. Uit dit fonds kan de natuur in de provincie Utrecht versterkt worden. Ook kunnen er hoogwaardige openbaar-vervoersverbindingen tussen Utrecht en Arnhem en rond Utrecht gecreëerd worden. Het fonds krijgt als het aan GroenLinks ligt een eenmalige impuls van 280 miljoen euro. Dit bedrag komt vrij door niet over te gaan tot het verbreden van de rijksweg A12 tussen Utrecht en Arnhem. De helft van het fonds wordt besteed aan natuur, de andere helft aan hoogwaardig openbaar vervoer.

Robuuste natuur

Pronkstuk van de Utrechtse natuur is de Utrechtse Heuvelrug. Duizenden mensen genieten dagelijks weer van de bossen en heidevelden. In de weekenden is het er zelfs behoorlijk druk. De natuur is er echter ook erg versnipperd door wegen, bedrijven en defensieterreinen. GroenLinks wil de natuur hier versterken, zodat het een aaneengesloten groen gebied wordt. Om dit te bereiken moet nieuwe natuur worden aangekocht en bestaande belemmeringen, zoals wegen en bebouwing zoveel mogelijk ingepast worden in de natuur. Maar ook elders in de provincie, zoals het rivierengebied in het zuiden en het moerasgebied in het noorden van Utrecht, kan met het fonds de natuur versterkt worden. En dit is hard nodig. Door de bezuinigingen van kabinet Balkenende is het budget voor aankoop van natuur gehalveerd. In 2003 is er zelfs helemaal geen geld om natuur te kopen. GroenLinks wil dit terugdraaien en er zelfs extra geld voor uittrekken. Hiermee kunnen onder andere de volgende projecten gerealiseerd worden, waar anders geen geld voor is:

1. Inrichten Nationaal Park 'De Utrechtse Heuvelrug'. Als onderdeel hiervan het project 'Hart van de Heuvelrug' (versterking natuur tussen Zeist en Amersfoort).

2. Opheffen aankoopstop van natuurterreinen, zodat de doelstelling van het realiseren van de EHS in 2018 wordt gehaald.

3. Realisering verbindingzones, faunapassages, ecoducten over de snelwegen A12 (Utrecht-Arnhem) en A27 (Utrecht-Hilversum)

4. Robuuste ecologische verbinding Utrechtse Heuvelrug en Veluwe.

5. Versnelde investering in recreatief groen in het stadsgewest Utrecht (Haarzuilens, Groenraven-Oost) als recreatief alternatief voor de Heuvelrug.

Hoogwaardig OV

Door de toenemende mobiliteit rondom de stad Utrecht en tussen Utrecht en Arnhem is het hard nodig deze mobiliteit op een duurzame manier in groene banen te leiden. Het verbreden van de A12 tussen Utrecht en Arnhem, middels spitsstroken, draagt op termijn niet bij aan het verbeteren van de bereikbaarheid; het zal slechts nieuw verkeer aantrekken. Bovendien zal de overlast voor omwonenden en de versnippering van natuurgebieden verder toenemen. GroenLinks wil als alternatief het openbaar vervoer in de regio versterken. Met de investering van 140 miljoen euro kan er begonnen worden met het verbeteren van het spoor Utrecht-Driebergen-Arnhem en de ster rond Utrecht Randstadspoor). Middels perronverlenging, inhaalsporen, extra sporen en ongelijkvloerse kruisingen wordt de capaciteit aanzienlijk vergroot. Verder wil GroenLinks de vluchtstrook van de A12 niet betrekken bij de weg, maar openstellen voor lange afstands busvervoer, als alternatief voor de auto.

Lange termijn

Op lange termijn kunnen meer middelen aan het fonds worden toegevoegd, zoals de weinig effectieve gelden in het kader van de Spoedwet wegverbreding (A2 en A27). Ook van de provincie Utrecht en de grote steden kan een evenredige bijdrage verwacht worden. Provincie, rijk en gemeenten beslissen dan gezamenlijk over de concrete besteding van het geld.

GroenLinks streeft ernaar om ook in andere provincies tot een dergelijk fonds te komen.