GroenLinks vindt het onbegrijpelijk, dat de PvdA akkoord is gegaan met de CDA-wens om in 2007 koste wat kost op begrotingsevenwicht uit te komen. De kwaliteit van de publieke sector en een rechtvaardige inkomensverdeling worden opgeofferd aan de boekhoudermentaliteit van het CDA.

De doorbraak die de PvdA en het CDA zouden hebben bereikt in de formatie zal zeer negatieve gevolgen hebben voor de publieke sector.

Er zal de komende jaren een megabezuiniging plaatsvinden die nog nooit is vertoond. De zogenaamde uitruil met de door de PvdA gewenste intensiveringen is er niet: de publieke sector zal de "extra intensiveringen" zelf moeten financieren en daarmee heeft het CDA de PvdA een sigaar uit eigen doos verkocht.

Een groot deel van de megabezuiniging wordt gevonden via ontkoppeling van lonen en uitkeringen. Hiermee is een evenwichtige inkomensverdeling in Nederland definitief verleden tijd.

Ambtenaren en uitkeringsgerechtigden zullen de komende kabinetsperiode jaar na jaar te maken krijgen met koopkrachtdaling. GroenLinks vindt het onacceptabel, dat vooral de laagste inkomens van deze financiële keuzes de dupe worden. De sociale onrust die dit met zich mee zal brengen zal enorm zijn. De kans op een nieuw meerjarig sociaal akkoord is met dit pakket minimaal geworden.

Dit megabezuinigingspakket is ook economisch onverstandig. Het zorgt voor een (verdere) daling van de groei, de winstgevendheid en het investeringsniveau van bedrijven. De werkloosheid in de publieke én private sector zal hierdoor verder oplopen. Het nieuwe motto van het nieuwe kabinet van CDA en PvdA laat zich raden: ‘staatsschuld, staatsschuld en nog eens staatsschuld’. Ten koste van alles.

Femke Halsema

Kees Vendrik