GroenLinks acht de vandaag bekend geworden benoeming van CDA-Senator Eversdijk als voorzitter van de ‘commissie deskundigen vliegtuiggeluid’ volstrekt ongeloofwaardig. Eversdijk moet de afgetreden voorzitter, professor Berkhout, vervangen. Met deze benoeming is alle schijn verdwenen dat de commissie onafhankelijk beoordeelt of de nieuwe milieunormen voor Schiphol gelijkwaardig zijn aan de oude. GroenLinks wil direct een debat over deze politieke benoeming.

Professor Berkhout diende met de voltallige commissie deskundigen in december zijn ontslag in bij de Staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat, nadat hij op belangrijke punten werd tegengewerkt. De commissie was bijzonder kritisch over de omzetting van de oude milieunormen naar nieuwe, tot grote frustratie van de luchtvaartsector en de bewindslieden Netelenbos en Schultz.

Onlangs diende GroenLinks schriftelijke vragen in over het verhaal dat al tien wetenschappers benaderd waren voor de functie van voorzitter, maar dat allen bedankten vanwege de wijze waarop Berkhout in zijn tijd als voorzitter behandeld werd.

Wijnand Duyvendak