Tijdens haar gesprek met de informateurs Hoekstra en Korthals Altes heeft Femke Halsema - gedwongen door het falen van CDA & PvdA - een voorkeur uitgesproken voor D66 als derde partner in een coalitie met het CDA en de VVD.

Namens de GroenLinks fractie heeft zij tevens haar grote zorgen geuit over de mogelijke inhoud van het strategisch akkoord van een dergelijke coalitie.

"De uitgelekte voorstellen van Hoogervorst en de opmerking van Zalm te willen snijden in de sociale zekerheid zijn de voorbode van een harde vechtsamenleving.

De tweedeling verergert; armoede en uitsluiting nemen toe terwijl kansen voor kwetsbare groepen verdwijnen. Door historisch ongekende bezuinigingen, gepaard gaand met ontkoppeling dreigt dit kabinet zich volledig te vervreemden van het maatschappelijk middenveld, van vakbonden en werknemers. De plannen van de VVD zijn een recept voor stakingen & demonstraties; kortom voor grote sociale onrust."