Het Algemeen Dagblad en NRC melden dat de werkgevers zichzelf het afgelopen jaar enorm hebben verrijkt. GroenLinks vindt dit onverantwoord: het kabinet moet hard ingrijpen om dit grote graaien een halt toe te roepen. Minister De Geus moet werkgevers publiekelijk op het matje roepen.

Opnieuw blijkt, dat topmanagers in Nederland de schaamte voorbij zijn. De verschillen in inkomen tussen werknemers en werkgevers zijn het afgelopen jaar verder toegenomen. In een tijd dat de CAO-lonen minder stijgen dan de inflatie, hebben de topmanagers in het bedrijfsleven zichzelf verrijkt met een loonstijging van ruim 7 procent, zo meldt het Algemeen Dagblad vandaag. Daarnaast brengt NRC-Handelsblad het bericht dat 23 topbestuurders in totaal voor 34 miljoen euro aan gouden handdrukken hebben geïncasseerd.

Eerder deze week, bij de behandeling van de GroenLinks-initiatiefwet "Openbaarheid Topinkomens" (de wet "Harrewijn") meldde minister De Geus dat 'de solidariteit in Nederland in het geding is'. Dat is bij deze opnieuw bevestigd. Daarom is het des te triester dat diezelfde minister niet thuis geeft als het gaat om de aanpak van deze excessieve zelfverrijking.

In het Najaarsakkoord tussen sociale partners is overeengekomen dat werknemers, maar ook werkgevers, de broekriem zouden aanhalen. Maar terwijl de vakbonden zich inderdaad matigen in hun looneisen, blijft de top miljoenen aan salarisstijgingen, bonussen en gouden handdrukken opstrijken. Dat kan dus niet. GroenLinks roept het kabinet op om de werkgevers hard aan te spreken op hun handtekening onder het najaarsakkoord, en dus matiging af te dwingen. Daarover hebben Kees Vendrik en Ineke van Gent de volgende vragen gesteld:

1. Heeft u kennis genomen van het onderzoek van het Algemeen Dagblad (26 april) over de inkomstenstijging van topmanagers met gemiddeld meer dan zeven procent, alsmede het bericht in NRC-Handelsblad dat Nederlandse bedrijven tenminste 34 miljoen hebben uitgekeerd aan 23 topbestuurders?

2. Wat is uw oordeel over het gegeven dat, terwijl de CAO-lonen voor werknemers met een beneden-inflatoir percentage zijn gestegen, de verrijking aan de top van het bedrijfsleven ook in 2002 een hoge vlucht heeft genomen?

3. Herinnert de minister van SZW zijn opmerkingen over de inkomensstijging aan de top, tijdens de behandeling van de Initiatiefwet 'Harrewijn' afgelopen week? Is het AD-onderzoek voor u opnieuw een bevestiging voor het feit dat "de solidariteit in Nederland in het geding is"?

4. Kunt u aangeven hoeveel ondernemingen uit de lijst van vijftig van het AD lid zijn van VNO-NCW? Vindt u dat deze VNO-NCW-leden zich gebonden zouden moeten voelen aan de afspraken in het Najaarsakkoord, waarin een loonstijging van 2,5% voor werknemers én werkgevers is overeengekomen? Zo nee, waarom niet?

5. Bent u bereid de genoemde topmanagers stevig aan te spreken op hun graaigedrag, waarmee immers, in de woorden van de minister van SZW, de solidariteit in Nederland verder onder druk komt te staan? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u van plan om met voorrang deze 'pre-pensioen'-regelingen (gouden handdrukken) eerst aan te pakken voordat u het pre-pensioen van de gewone werknemers gaat beperken? Zo nee, waarom niet?

7. Bent u het eens met de reactie van CNV-voorzitter Doekle Terpstra op dit onderzoek, namelijk dat kabinet en Kamer deze verrijking aan de top niet kunnen laten passeren en het thema van de excessieve stijging van topsalarissen niet een half jaar in de 'wachtkamer' van de SER moeten leggen? Zo nee, waarom niet?

8. Bent u bereid om met vakbonden en werkgeversorganisaties, inclusief MKB-Nederland, het gesprek aan te gaan over de verdere uiteenloping van de loonontwikkeling tussen basis en top? Zo nee, waarom niet?

9. Heeft de minister van SZW spijt van het feit, dat hij namens het kabinet geen positief advies heeft uitgebracht over de Initiatiefwet Harrewijn?

10. Deelt u de mening, dat u met lege handen staat, vooral waar het de marktsector betreft? Zo nee, waarom niet?

11. Wordt het langzamerhand niet hoog tijd dat het kabinet, zoals de premier pleegt te zeggen, 'zijn verantwoordelijkheid neemt'?