GroenLinks stelt vraagtekens over de wijze waarop de nieuwe Schipholnormen door de Kamer zijn geloosd, na de twijfel die ontstaat over de onafhankelijkheid van het belangrijkste onderzoeksinstituut, het NLR. De bevindingen van de Volkskrant van vandaag suggereren een enorme druk vanuit het ministerie om onwelgevallige feiten aan te passen

Tijdens de Kamerbehandeling van de nieuwe geluidsnormen was de NLR de enige ‘onafhankelijke’ steun voor de minister, nadat de deskundigen van de commissie Berkhout, de Commissie Geluidhinder Schiphol en de Commissie voor de Milieueffect-Rapportage het systeem zeer negatief beoordeelden. Deze steun lijkt nu te zijn afgedwongen door de minister van Verkeer en Waterstaat.

Deze onthulling roept eveneens de twijfel op over de onafhankelijkheid van andere NLR-producten, waaronder het op 20 augustus j.l. gepresenteerde rapport over de berekening van de ‘fout’ bij de invoergegevens van de Zwanenburgbaan.

Wijnand Duyvendak

Vragen van lid Duyvendak aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat

22 augustus 2003

1. Hebt u kennis genomen van het artikel in de Volkskrant van 22 augustus ’03 “Ministerie liet rapport veranderen”?

2. Is het waar dat de NLR aanvankelijk concludeerde dat het systeem met (een sterk verminderd aantal) handhavingspunten niet waterdicht was en dat de (later toegezegde) toevoeging van handhavingspunten in het gebied “niet leidt tot significante verbetering van het beschermingsniveau”?

3. Is het waar dat deze aanvankelijke conclusies veranderen zijn na contact met uw ministerie?

4. Bent u bereid de concept-versie van rapport NLR-CR-2001-373 uit mei 2000 toe te zenden?

5. Hoe beoordeelt u de bewering dat de toenmalige NLR - directeur, de onafhankelijke commissie Berkhout met sancties dreigde (terugtrekken NLR-lid) indien deze haar conclusies niet zou afzwakken?

6. Bent u er van op de hoogte dat de sector zeer veel formele invloed heeft in de NLR, doordat KLM en Schiphol vertegenwoordigt zijn in de ‘board of directors’?

7. Krijgen de leden van de ‘board of directors’ mogelijk ook de concept-rapporten van de NLR te zien? Wordt er ook van deze kant mogelijk formele danwel informele druk uitgeoefend?

8. Is er vanuit de sector of uw ministerie ook naar de NLR toe gereageerd op een concept-versie van het recent toegezonden rapport over de ‘fout’ in de invoer van gegevens rond de Zwanenburgbaan?

9. Kunt u alle contacten beschrijven die er tussen uw ministerie, eventueel KLM en Schiphol naar NLR zijn geweest rond het rapport over de invoerfout; met data en aard van de contacten?

10. Erkent u dat de door u onafhankelijk genoemde positie van de NLR onder zware druk staat door de vertegenwoordiging van de sector, naast het feit dat ministerie en sector reeds een informele machtspositie hebben als grootste klanten van het bureau?

11. Bent u bereid te werken aan een structuur waarin ten minste de formele banden tussen NLR en sector doorgesneden zijn?

- - -