Met de commissie is GroenLinks van mening dat er in Nederland best meer tempo in besluitvorming over infrastructuur mag komen. Het idee van de zogenaamde opleveringstoets is interessant. In het advies zien wij echter ook enkele flinke adders onder het asfalt.

GroenLinks heeft grote bezwaren tegen de suggestie om noodwetten te maken om bijvoorbeeld wegverbredingen koste wat kost te kunnen uitvoeren. 'Als de lucht ergens te vies is, is niet de procedure het probleem maar het plan zelf. Dan moet je een project afblazen in plaats van een noodwet maken en het doordrukken', zegt Wijnand Duyvendak. Gevolg van noodwetten en aanpassen van de wetgeving zal al snel zijn milieu en leefbaarheid het onderspit delven tegen de asfaltbelangen.

De suggestie om de bestuursrechter de mogelijkheid te bieden om schadevergoedingen toe te kennen in plaats van een besluit te vernietigen, vindt Duyvendak 'uitermate cynisch'. 'Dit riekt naar een oprotpremie. Het gaat hier over de gezondheid van mensen, inclusief kinderen. Die kun je niet afkopen.'

GroenLinks heeft geen problemen met de intentie van de commissie om meer tempo aan de dag te leggen met het nemen van besluiten. 'Ons probleem is dat het advies uitstraalt dat alles met iedereen bespreekbaar moet zijn, behalve de vraag of een weg überhaupt gerealiseerd wordt', zegt Wijnand Duyvendak. 'Omdat het in Nederland drukker en voller wordt, wordt de belangencrash tussen de aanleg van nieuwe infrastructuur en de gezondheid en milieu steeds scherper. We maken ons zorgen over de ruimte die burgers zullen behouden om voor hun leefomgeving op te komen'.

Het idee van een opleveringstoets als een nieuwe weg klaar en in gebruik is, noemt Duyvendak 'Interessant. Deze toets moet dan niet vrijblijvend zijn, en direct concrete gevolgen hebben. En wat doen we met bestaande wegen, waar normen voor schone lucht of lawaai vaak al jaren fiks overschreden worden?'. GroenLinks wijst er verder op, dat er in Nederland geen normen voor de uitstoot van CO2 door een nieuw stuk snelweg gelden. 'Als er geen norm is, heeft toetsen ook geen zin. Terwijl de uitstoot van broeikasgassen het meest weerbarstige milieuprobleem van deze tijd is', zegt Duyvendak.